'Dit klonk wel chill'

Op zoek naar een studieplek in de binnenstad? En zit de bibliotheek aan de Drift weer eens vol? Dan kun je deze week studeren in een kantoorpand in Hoog Catharijne. Blikjes energydrink staan binnen handbereik.

Even voorbij de roltrappen naar de Albert Heijn hangt een briefje ‘Red Bull Studyweek’ op een glazen deur. Gelijksoortige briefjes leiden naar de tweede verdieping waar in een grote ruimte met strak wit meubilair vlotte begin-dertigers achter laptops zitten. We zijn bij ‘Seats2Meet’ waar zzp’ers ruimtes kunnen huren om te werken of te vergaderen. Maar in een hoek zit een viertal studenten op loungebanken tegenover een Playstation-apparaat en een tv-scherm waarop coole filmpjes verschijnen over stuntvliegen en parachutespringen. Voor het raam staat een balie met het energydrink-logo.

Daar treffen we Paul Eijkemans, student International Business in Maastricht. Paul is een van de zogenoemde ‘studentbrandmanagers’ die Red Bull in alle studentensteden heeft aangesteld. “Met zijn allen bedenken we hoe we studenten bereiken met ons product. Wat ligt er dan meer voor de hand om studieplaatsen aan te bieden? Overal –maar zeker in Utrecht- horen we dat het moeilijk is om een rustige plek te vinden. Utrecht heeft deze primeur, binnenkort zijn we in Groningen.“

Enthousiast laat Paul de drie ruimtes met in totaal 65 studieplekken zien die Red Bull deze week van 8.00 uur ’s ochtends tot 23.30 uur ’s avonds ter beschikking stelt aan Utrechtse studenten. Zachte kantoorstoelen met hoge ruglening staan om een tafel waarop een keur aan blikjes staat. “Ik zou het wel weten als ik moest kiezen tussen de bieb of hier.”

Maar waar zijn de studenten? Alle zalen zijn leeg. Nu zijn we aan komen zetten om 18.00 uur, een tijd waarop ook studenten aan avondeten gaan denken, maar toch ….  Paul erkent dat het “nog een beetje moet gaan lopen”. Deze dinsdag zijn er zo’n 20 studenten geweest, maar voor de komende dagen zouden zich meer gegadigden gemeld hebben.

Op een bank bij de balie zit studente Communicatie & Informatiewetenschappen Jaimy Quadekker met de computer op schoot. Morgen heeft ze deadline voor haar xml-cursus. Quadekker is hier omdat ze mensen kent die bij Red Bull werken. “Het klonk wel chill en ik woon ook nog eens in de buurt.” Meestal studeert Jaimy samen met UVSV-clubgenootjes. “Liefst in de binnenstadsbieb, maar die zit heel snel vol. In De Uithof heb je meer kans. Maar dit is ideaal. Later deze week kom ik zeker terug, samen met mijn vriendinnen.”

Op de weg naar buiten bedenken we dat een universiteit met een financieel én een ruimteprobleem misschien best oren heeft naar uitbreiding van dit idee. Met commerciële partijen die studieplekken aanbieden, zou je twee vliegen in één klap slaan. Of mag je als universiteit geen reclame maken?

XB