Einde Nijmeegse bezetting

De politie heeft een eind gemaakt aan de bezetting van een gebouw van de Nijmeegse Radboud Universiteit. Twee studenten zijn daarbij gearresteerd.

Pas nadat het college van bestuur een half uur met de bezetters had overlegd, en hun drie maal gevraagd was hun actie te staken, werd de politie ingeschakeld, zegt de woordvoerder van de universiteit. Na nog een waarschuwing vond de ontruiming plaats.

Het personeel van twee faculteiten en van de afdeling personeelszaken kon niet aan het werk, zegt de woordvoerder. Bovendien waren de liften afgezet en de nooduitgangen geblokkeerd, waardoor er volgens hem een gevaarlijke situatie was ontstaan.

De eis van de bezetters dat de Radboud Universiteit publiekelijk afstand moet nemen van het kabinetsbeleid stuit op onbegrip: “Wij hebben ons de laatste tijd dikwijls kritisch uitgelaten over het kabinetsbeleid”, aldus de woordvoerder.

Hoger Onderwijs Persbureau

Tags: bezetting | protest