Eten voor het Afrikaanse Sudan

De Happietaria Utrecht zetelt dit jaar in het restaurant van zwembad De Hommel in Oog in Al. Het tijdelijke restaurant mag daar van 28 februari tot en met 22 maart blijven. Het thema dit keer is ‘Jij een bord, zij een bord’. De opbrengsten gaan naar het Afrikaanse Sudan.

Het had dit jaar meer voeten in de aarde dan voorgaande jaren om een locatie te vinden voor het restaurant. Tot een paar jaar geleden zat de Happietaria midden in de stad, maar toen eetcafé De Baas de deuren sloot, moest ook het restaurant van de studenten een andere locatie zoeken. Daardoor is het elk jaar weer een verrassing waar de Happietaria onderdak vindt in Utrecht. Dit jaar is dat dus in Oog in Al.

De Happietaria is een tijdelijk restaurant dat wordt gerund door studenten. Zij zetten zich vrijwillig in voor het eetcafé. Daarnaast worden vele producten die in het eten worden verwerkt, gedoneerd waardoor de kosten van een maaltijd laag blijven. Hierdoor kan zo veel mogelijk van het geld dat klanten bij elkaar eten, naar het goede doel vloeien.

Het restaurant is open van maandag tot en met vrijdag. Om zo veel mogelijk eters aan tafel te krijgen, werkt de Happietaria in twee shiften. Van 17.30 tot 19.30 uur kunnen de vroege eters terecht in het zwembad en van 20 tot 22 uur degenen met uitgestelde honger. Na 22 uur blijft het restaurant nog open voor borrelaars. Vaak is er nog een bijzondere activiteit zoals een live-optreden van een muzikant ,maar het definitieve programma is nog niet rond.

De opbrengst van de Happietaria gaat naar een onderwijsproject van ZOA-vluchtelingenzorg in het Afrikaanse Sudan. Het Utrechtse geld gaat onder meer naar de bouw van lokalen, lerarenkamers en latrines, watertanks, schoolmeubilair en –materiaal. De opbrengsten van Happietaria Utrecht worden door stichting Wilde Ganzen vermenigvuldigd met 1,4.

GK

Tags: happietaria