Gemeente wil regels voor studentenhuizen strenger maken

Studentenhuizen zouden volgens bewoners voor teveel overlast zorgen

Een aantal bewoners van verschillende wijken heeft zich verenigd om het zogeheten splits- en omzetbeleid van woningen te veranderen. Van splitsen is sprake wanneer een woning wordt omgebouwd tot meerdere appartementen met een eigen voorziening als toilet, douche, keuken en huisnummer. Deze appartementen zijn vaak geschikt voor starters. Omzetten noemt men het verbouwen van een woning tot een aantal kamers met gedeelde voorzieningen. Deze kamers worden meestal verhuurd aan studenten.

De klagende bewoners zeggen last te hebben van het huidige splits- en omzetbeleid. “Het lijkt erop dat alle aanvragen maar worden goedgekeurd en zelfs aan woningen die zonder vergunning zijn gesplitst wordt niks gedaan”, zegt bewoner Jeroen Windt in een artikel van DUIC.

De Utrechtse bewoners hebben daarom een plan naar de wethouder gestuurd om strenge eisen te stellen aan studentenwoningen in een wijk. Dat zou volgens hen de leefbaarheid van straten en wijken ten goede komen. “Als een aantal eengezinswoningen ruimte gaat bieden aan bijvoorbeeld vijf studenten, doet dat wat met de buurt. Er komen veel te veel fietsen in de straat en studenten hebben ook een heel ander leefpatroon, wat voor een buurt ook niet altijd even leuk is”, zegt Windt tegen DUIC.

De gemeente is nu met een beleidsvoorstel gekomen waarin het plan van de bewoners deels terugkomt. Het voorstel werd tijdens de informatie- en consultatieavond van vrijdag 11 september gepresenteerd.

In de wijzigingen van de gemeente staat onder meer dat een kamer een minimum aantal vierkante meters moet hebben. Ook moet een verhuurder zorgen dat de kamerbewoners hun fiets in het huis kunnen stallen en wordt geluidsisolatie van het huis verplicht.

Deze criteria zullen in de toekomst meegenomen worden bij het aanvragen van een vergunning. Daarnaast toetst de gemeente de leefbaarheid in de wijk door te kijken naar geregistreerde klachten in de omgeving, de informatie van wijkagenten en andere overlastgevende elementen zoals horeca en coffeeshops in de buurt.

De gemeente gaat ook de grens van de woningwaarde ophogen waardoor huiseigenaren eerder een vergunning moeten aanvragen. Nu ligt die grens nog op 280.000 euro. Straks moet voor alle woningen die minder dan 400.000 euro kosten een splits- of omzetvergunning aangevraagd worden. Dit betekent dat de drempel voor kleinere huizen hoger komt te liggen, terwijl eigenaren van grotere en duurdere panden geen vergunning hoeven aan te vragen.

“Ik ben blij dat er wat beweging is, maar ik mis nog heel veel”, zegt Windt tijdens de consultatieavond. De buurtbewoners waren met name kritisch over de bovengrens. “We zien woningen boven de vier ton die uitstekend geschikt zijn voor gezinnen, waar nu studentenkamers in komen. Dat leidt tot veel overlast. Dus waarom wil de gemeente geen leefbaarheidstoets boven de vier ton? Mogen buurtbewoners boven de vier ton wel last van studenten hebben?”, vraagt een bewoner zich af. Volgens de Utrechters zitten de meeste problemen juist bij de grote studentenhuizen, waar meer dan tien studenten wonen.

Het alternatief van de bewoners is dat de gemeente gaat kijken naar de specifieke straat waar het studentenhuis komt. “Zitten er al heel veel studentenwoningen? Dan niet. Is er nog plek in de straat? Dan wel.”

Studentenorganisatie Vidius denkt dat door de nieuwe regels bijna geen woningen omgezet kunnen worden in een studentenhuis met meerdere kamers. Het grootste probleem ligt volgens voorzitter Pijke Dorrestein bij de eis van een verplichte fietsenstalling in het huis. Dat is praktisch niet mogelijk, omdat veel woningen er niet geschikt voor zijn. Zij zitten bijvoorbeeld op de eerste verdieping. Maar ook financieel is het niet haalbaar, omdat het zulke aanpassingen vraagt dat het huis niet meer rendabel is.

Dorrestein: “Het is een verkapt verbod. De eisen zijn zo streng dat het in de realiteit niet mogelijk is om in een pand onder de 400.000 euro studentenkamers te bouwen. Het gevolg zal zijn dat het aantal illegale omzettingen toe neemt en dit kan nooit de bedoeling zijn.”

De discussie is nog niet ten einde. Op 27 oktober gaat de gemeente nog een laatste keer met de bewoners praten. Daarna is het de beurt aan de gemeenteraad. Maar de gemeente heeft haast. Op 1 januari 2016 moet een nieuw splits- en omzetbeleid in werking treden.