LSVb: 'Pak huisjesmelkers aan'

Een studentenkamer vinden blijft een bijna onmogelijke zoektocht, concludeert de Landelijke Studentenvakbond uit eigen onderzoek. Wie er wel een bemachtigt, is bovendien te vaak overgeleverd aan malafide huisbazen.

Volgens de LSVb maken particuliere verhuurders regelmatig misbruik van de nog altijd hoge kamernood. Uit een vandaag gepubliceerd onderzoek onder 700 studenten blijkt dat 6 procent van de uitwonenden geen huurcontract heeft. Drie procent mag zich niet bij de gemeente inschrijven en heeft daardoor geen recht op een beurs voor uitwonenden. 12 procent moest hoge bemiddelingskosten betalen. “Gemeenten moeten sneller kunnen ingrijpen”, vindt LSVb-voorzitter Jorien Janssen.

Hebben studenten niet zelf een verantwoordelijkheid om malafide types te vermijden of aan te klagen?
“Natuurlijk. Maar als je echt een kamer nodig hebt, heb je vaak weinig in te brengen. Voor jou tien anderen, zegt een huisbaas al snel. Daarom accepteren veel studenten dergelijke constructies. Sommige komen bovendien zo vaak voor dat ze steeds normaler worden gevonden. Vierhonderd euro sleutelgeld vragen mag bijvoorbeeld niet, maar veel huurders kijken daar niet meer van op. Als je al ergens zit, is het bovendien best een grote stap om de huurcommissie in te schakelen. De huisbaas kan je het leven dan flink zuur maken.”

Stel huisjesmelkers strafbaar, stelt de LSVb voor. Maar die kunnen nu toch al hoge boetes krijgen als ze zich niet aan de regels houden?
“Dat is zo, maar uiteindelijk ligt het initiatief altijd bij de student. Wij willen dat ook gemeenten verhuurders actiever aanpakken als ze zich niet aan de wet houden.”

Minister Blok van Wonen heeft al plannen klaarliggen om het voor gemeenten makkelijker te maken huisjesmelkers aan te pakken. Gaan die dan niet ver genoeg?
“Jawel, daar zijn we blij mee. Maar we willen met dit onderzoek gewoon nogmaals benadrukken dat die plannen zo snel mogelijk ingevoerd moeten worden. En, de wetswijziging die er nu ligt pakt alleen verhuurders aan die hun gebouwen laten verkrotten. We willen dat het ook mogelijk wordt om in te grijpen als een huisbaas te veel huur vraagt.”

Wat zou je studenten aanraden die nu in een vervelende situatie zitten?
“Ik zou in eerste instantie naar een huurteam gaan in de stad waar je woont. Mocht je huisbaas echt veel te veel huur vragen of is je kamer niet brandveilig, dan zou ik toch naar de rechter stappen. Als niemand ooit actie onderneemt, zal er ook nooit iets veranderen.”