Netwerkstoring universiteit opgelost

De netwerkstoring die gisteren de universiteit trof, is verholpen. Een server buiten de universiteit probeerde permanent verbindingen te maken met het netwerk van de UU. Het netwerk raakte hierdoor ernstig overbelast. Het is nog niet duidelijk of het een technische fout was, of het werk van een hacker.

De problemen begonnen rond negen uur in de ochtend. Solismail was niet beschikbaar, er kon niet ingelogd worden op het netwerk en ook andere applicaties werkten niet naar behoren. Hierdoor konden studenten en medewerkers niet goed ingelicht worden over de storing.

In de bibliotheken van de universiteit was het erg rustig. Masterstudent interculturele Communicatie Monica dacht een productieve dag te hebben in de UB in de binnenstad, maar het werd na eigen zeggen een “faalmiddagje”.  “Ik kon niet meer inloggen, dus ik heb wat artikelen gelezen. Zo druk als het in de ochtend was, zo rustig was het in de middag”, vertelt Monica.

Ook in het Langeveldgebouw in De Uithof lag het systeem helemaal plat. Studenten, wetenschappelijk personeel en het ondersteunend- en beheerspersoneel, iedereen had er last van, tot laat in de middag. “Ik woon toevallig in De Uithof, dus ik ben thuis de belangrijkste documenten op gaan halen en de nodige mailtjes gaan versturen”, vertelt Jont, student Social and Behavioural Studies. Het printen op de faculteit heb ik maar even met een USB-stick gedaan. Het was trouwens niet opvallend rustig in het gebouw.”

De oorzaak van de storing kon gisteren aan het einde van de middag vastgesteld worden. De server die de problemen veroorzaakte, kon toen worden uitgeschakeld.