Opnieuw studentenprotest in Londen

In Londen zullen naar verwachting tienduizenden studenten vandaag de straat opgaan om te protesteren tegen de verhoging van de collegegelden. Het Britse Lagerhuis stemt vanavond over de controversiële plannen.

Via Facebook meldden zich voor de demonstratie van ‘the National Campaign against Fees and Cuts’ al vijftienduizend studenten aan. De Britse ‘National Union of Students’ verwacht daarnaast nog eens tienduizend studenten. De protesten zullen eindigen bij het Britse parlement.

Gisteren waren op verschillende plaatsen al protesten. Vier weken geleden liep een landelijke demonstratie uit de hand toen een groep studenten het gebouw van de Conservatieve Partij binnenging en op het dak klom.

De Britse regering wil veertig procent bezuinigen op het onderwijsbudget van de universiteiten. Die mogen straks tot tienduizend euro per jaar vragen. Nu betalen Britse studenten nog ongeveer drieduizend euro collegegeld.

Volgens de conservatieve premier Cameron wordt het nieuwe systeem eerlijker. Rijke afgestudeerden gaan straks meer terugbetalen, en arme afgestudeerden zullen zelfs minder moeten terugbetalen dan nu het geval is, meent hij. Oppositiepartij Labour gelooft daar niets van.

De studenten zijn vooral boos op de Liberal Democrats. Die partij pleitte vóór de verkiezingen voor de afschaffing van de collegegelden, maar stemt nu naar verwachting in meerderheid in met de plannen van coalitiepartner en premier Cameron. Juist vanwege deze plannen zouden veel studenten tijdens de verkiezingen op de LibDem’s hebben gestemd.

Een aantal LibDem’s heeft aangegeven tegen te zullen stemmen, of zich te zullen onthouden van stemming. Volgens Britse kranten komt daarmee de regeringscoalitie flink onder druk te staan.

Hoger Onderwijs Persbureau