SRON naar Science Park Amsterdam

Het instituut voor Ruimteonderzoek SRON verruilt De Uithof hoogstwaarschijnlijk voor het Science Park in de Amsterdamse Watergraafsmeer. Dat heeft het NWO-onderdeel deze week bekendgemaakt.

Eerder liet een woordvoerder van SRON al doorschemeren dat een verlengd verblijf van de 160 medewerkers op het universiteitsterrein De Uithof niet voor de hand lag. Na het gedwongen vertrek van de universitaire sterrenkundigen ontbrak in Utrecht de verbinding met het academisch onderzoek.

SRON denkt in Amsterdam aan te kunnen sluiten met het aardatmosfeeronderzoek van de VU, alsmede het astrofysicaonderzoek van de UVA en het onderzoek van andere NWO-instituten op het Science Park. Het huidige gebouw van SRON in De Uithof bereikt over zo’n 5 jaar het einde van zijn levensduur.