UU scoort met afstudeerprijzen

De UU doet deze week goede zaken bij de uitreiking van de Jong Talent Afstudeerprijzen  van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW). Woensdag reikt de KHMW in totaal negen prijzen uit voor excellente afstudeeronderzoeken, drie daarvan gaan naar masterstudenten van de UU.

De Utrechtse masterstudent Jorik van de Groep studeerde af in de natuurkunde en krijgt de Shell Afstudeerprijs voor zijn onderzoek naar de ontwikkeling van efficiënte zonnecellen. Als er gebruik kan worden gemaakt van dunnere zonnecellen is er minder van het dure element silicium nodig. De cellen kunnen daardoor goedkoper worden,

Stephan Zheng, die begeleid werd door de kersverse directeur van het gerenommeerde IAS-instituut in Princeton Robbert Dijkgraaf, ontvangt de Lorentz Afstudeerprijs voor Theoretische Natuurkunde. Hij werkte met een nieuw ontwikkelde wiskundetechniek, exotische dualiteit, waarin verschillende natuurkundige en wiskundige modellen verbonden kunnen worden. Stephan verkreeg zo nieuwe inzichten in eigenschappen van zeer kleine deeltjes.

Sander Kupers, student wiskunde, ontvangt de PWN Afstudeerprijs voor Wiskunde. Hij ging aan de slag met het jonge vakgebied ‘string topology’, een vorm van abstracte moderne meetkunde. Sander deed onderzoek naar ruimtelijke vormen en ruimtes die tot eenzelfde vorm vervormd kunnen worden en schreef hierover een scriptie van meer dan 200 pagina’s.

Van de Groep doet momenteel promotieonderzoek aan het FOM Instituut Amolf te Amsterdam. Kupers promoveert eveneens, aan Stanford University in Californië. Zheng studeert momenteel wiskunde aan de Universiteit van Cambridge. De Jong Talent Afstudeerprijzen worden aanstaande woensdag in Haarlem uitgereikt en bestaan uit een bedrag van 2000 euro.