Van studeren word je dikker

Kijk straks tijdens de UIT nog maar even goed naar al die sportieve en slanke nuldejaars. Volgend jaar zitten er waarschijnlijk een paar kilo extra aan.

Bijna driekwart van de studenten komt in het eerste jaar aan, zo’n 1 tot 3.5 kilogram. Dat schrijven twee studenten van de Universiteit Gent in een afstudeerscriptie. Hun onderzoek maakt  deel uit van een groter project waarin het bewegings- en voedingspatroon van middelbare scholieren en studenten wordt vergeleken.

Sylvie Uytterhaegen en Anne Veeckman lieten vorig jaar 1.448 leerlingen uit het laatste jaar middelbaar onderwijs een vragenlijst invullen. Tweehonderd van de respondenten werden tijdens hun eerste jaar hoger onderwijs opnieuw bevraagd.

Studenten blijken vooral minder te bewegen. Middelbare scholieren sporten gemiddeld bijna 700 minuten per week, eerstejaars studenten in Gent halen net de helft daarvan.

Opvallend is dat studenten –anders dan je wellicht zou verwachten- niet meer snacken dan middelbare scholieren. Scholieren zouden zelfs vaker chips en friet kopen. Wel is het zo dat studenten in het hoger onderwijs minder groenten, fruit en melkproducten eten.

Hoewel de associatie ‘minder bewegen leidt tot gewichtstoename’ voor de hand ligt, mogen volgens scriptiebegeleider Delfien van Dyck nog geen conclusies worden getrokken naar aanleiding van de bevindingen. “Er moet ook naar andere mogelijke oorzaken worden gekeken. Zo kunnen psychologische factoren een rol spelen. Volgend jaar moeten de resultaten van het gehele onderzoek bekend zijn.”

XB