Volgend jaar nog geen landelijke fixus voor Rechten

Aankomende studenten Rechten hebben de zekerheid dat ze volgend jaar nog aan de instelling van hun keuze kunnen gaan studeren. De negen universiteiten met een of meer rechtenopleidingen hebben de beslissing over de gezamenlijke invoering van een landelijke fixus uitgesteld. De studentenstop moet nu in 2012 van start gaan. De Psychologie-opleidingen begrenzen vanaf aankomend collegejaar wel allemaal het aantal studenten.

De universiteiten hoopten voor de 1 december-deadline een landelijke numerus fixus voor de twee grote opleidingen Rechten en Psychologie te kunnen aanvragen. Een gezamenlijke afspraak in VSNU-verband zou “een signaal naar Den Haag” zijn. De universiteiten willen echter vooral de lage rendementen terugdringen door een significant lager aantal studenten toe te laten dan de huidige instroom. Door de afnemende rijksfinanciering per student en het continu toenemende aantal studenten een halt toe te roepen, kan de kwaliteit van de studies immers op peil blijven of zelfs verbeterd worden.

Begin deze week werd echter duidelijk dat de Rechtenopleidingen vooralsnog geen overeenstemming hebben kunnen bereiken over een limiet op het aantal studenten vanaf aankomend academisch jaar. Volgens de Utrechtse rector Stoof komt besluitvorming op dit moment te vroeg. “De materie is nog even te complex. In Utrecht is het overzichtelijk: we hebben één bacheloropleiding Rechten. Andere universiteiten hebben echter meerdere varianten. Er is ook notarieel recht, Europees recht, internationaal recht, en zo kan ik nog even doorgaan. Het was nog onvoldoende helder wat een stop op het aantal studenten voor elk van deze opleidingen teweeg zou kunnen brengen.”

Volgens Stoof willen de universiteiten nu voor 1 juni 2011 een aanvraag indienen voor een Rechtenfixus. Als dat lukt mogen de opleidingen vanaf september 2012 niet alleen een limiet vaststellen voor het aantal studenten, maar ook een decentrale selectie toepassen. Hij stelt er “alle vertrouwen in te hebben” dat de universiteiten in de komende maanden wel tot een akkoord zullen komen.

Bij Psychologie liggen de zaken veel minder gecompliceerd. Alleen Tilburg en Twente moesten daar nog door de bocht. De Utrechtse opleiding heeft al een aantal jaren een fixus. Ook volgend jaar mogen er weer maximaal 500 studenten in Utrecht beginnen.

XB