Vriendelijk begin vakbondsacties

De zon scheen, het draaiorgel speelde en het traditionele cortège van hoogleraren liet zich op het Domplein gewillig tegenhouden door de aanwezige actievoerders. De aftrap van de vakbondsacties voor een fatsoenlijke cao verliep maandag allervriendelijkst en zonder wanklank.

“Geachte mevrouw Van Rooy, vanmiddag is de opening van het academisch jaar aan deze universiteit, maar helaas is er sprake van een valse start, want er is nog steeds geen cao voor de medewerkers.” Zo begon Abvakabo vertegenwoordiger Gijsbert Boggia zijn korte toespraak tot de Utrechtse collegevoorzitter, vlak voordat zij aan het hoofd van een lange stoet hoogleraren en andere hoogwaardigheidsbekleders de Domkerk betrad.

‘Wetenschap is het waard’ is de leuze waarmee de bonden de Nederlandse colleges van bestuur dit najaar zover willen zien te krijgen dat zij akkoord gaan met een bescheiden salarisverhoging voor hun medewerkers. Ook vragen de bonden om garanties ten aanzien van de werkzekerheid en niet te vergeten om reparatie van de verslechterde overwerkregeling voor medewerkers met onregelmatige werktijden.

Terwijl de toeschouwers zich naar hartenlust konden vergapen aan het spectaculaire beeld van enkele honderden keuvelende hoogleraren in toga, riep Boggia het Utrechtse college op om als goede werkgevers te zorgen voor een nette cao. “De universiteiten zeggen dat ze niet genoeg geld hebben voor koopkrachtbehoud. Daarmee maken ze het salaris van hun medewerkers tot de sluitpost van hun begroting. Maar goed onderwijs en onderzoek betekent ook goed zorgen voor de arbeidsvoorwaarden van je personeel.”

Even dreigde de sfeer wat grimmig te worden, toen Van Rooy duidelijk maakte dat tegemoet komen aan de eisen van de bonden onvermijdelijk zou betekenen dat universiteiten medewerkers zullen moeten ontslaan. “Dat is platte chantage”, vond Boggia, maar CNV-vertegenwoordiger Jack van Poppelen voorkwam een verdergaande discussie door Van Rooy de eisen van de gezamenlijke bonden te overhandigen, waarop het cortège zich weer in beweging zette, op weg naar een feestelijke opening van het academisch jaar.”

EH