Over smetvrees en klunsen

De huistaak

In elk studentenhuis heb je hem: de huistaak. Soms weektaak, schoonmaaktaak of schoonmaakrooster genoemd. Tijdens elke hospiteeravond wordt deze met de hospitant besproken. Per huis zijn de regels altijd anders, de dagen om ze te doen verschillen, maar één ding is in elk huis hetzelfde: de huistaak is dé bron van discussie en frictie.

Waar de huistaak natuurlijk opgezet is als systeem om het studentenhuis (enigszins) schoon te houden, wordt hij meer dan eens gekaapt door de controlerende huisgenoot met smetvrees. De figuren die deelnemen aan het zelfregulerende studentenspektakel zijn onderverdeeld in veelvoorkomende soorten. Herken je er eentje niet? Dan ben jij waarschijnlijk die persoon in je huis!

Als eerste hebben we de generaal. De generaal is de persoon die checkt of jouw huistaak goed gedaan is. Meteen nadat jij hem aftekent, ruikt de generaal zijn kans. In een rechte lijn inspecteert deze persoon jouw werk van hoekje tot kiertje, om je daarna een appje te sturen of je toch nog dat kleine plekje achter de tweede magnetron schoon wilt maken, daar zit namelijk nog een beetje stof.

De afwezige is de volgende die we kort bespreken. Deze persoon is sowieso vaak niet thuis, maar herinnert zich wel iets over een schema met huistaken. Vaak vergeet de afwezige zijn huistaak te doen, wat neerkomt op een hoog boetebedrag aan het einde van het jaar. Maar mocht het toch in hem/haar/diens opkomen om de huistaak te doen, wordt de taak maar half gedaan en afgetekend. Als de generaal daar vervolgens iets van zegt, is het antwoord vaak: ‘Oh, vergeten! Over vier dagen ben ik weer thuis, ik kan het dan wel doen?’

De incapabele student is zich van geen kwaad bewust, maar niet heel goed in zijn werk. Vaak jong van geest en leeftijd. Lange tijd hebben de ouders alle was- en schoonmaaktaken in het ouderlijk huis gedaan, en dus heeft de incapabele student geen ervaring met dweilen of schoonmaken. Als de incapabele student bezig is geweest, ben je vaak langer bezig met het opruimen van de gevolgen. Denk aan een vloer die gedweild wordt met chloor, een oven waar het schoonmaakmiddel niet uit weggenomen is, of de stekkers van de wasmachine die schoongemaakt zijn in de wasbak.

Er zijn nog meer personages toe te voegen aan deze lijst met dubieuze figuren. Helaas gaat het voor nu te ver om verder uit te wijden, maar ik hoop dat je deze figuren in je huis herkent. Hoe je ermee omgaat, is een hele andere zaak, tot op heden heb ik dat nog niet ontdekt. Over een jaar hoop ik van alle discussies en deadlines af te zijn. Dan woon ik waarschijnlijk samen met mijn vriendin. Laten we hopen dat zij niet een van bovenstaande figuren blijkt te zijn.