'Een bijbaan naast je coschappen is onmogelijk'

Actieposter van De Geneeskundestudent

De studie geneeskunde duurt zes jaar. De eerste drie jaar zit je vooral in de collegebanken, de laatste drie jaar loop je coschappen. Dat doe je niet bij één ziekenhuis. Om de zoveel tijd houdt mijn coschap op en ga ik weer door naar een nieuw ziekenhuis, ggz-instelling of huisartsenpraktijk.

Gemiddeld besteed ik zo’n 50 uur per week aan coschappen. Uit een enquête van De Geneeskundestudent blijkt dat 80 procent van mijn mede-coassistenten ook 50 uur per week aan coschappen besteden, een derde zelfs meer dan 60 uur. Verder draai ik regelmatig weekend- en avonddiensten en gaan mijn coschappen in de zomervakantie gewoon door. Ik wil benadrukken dat ik dit niet erg vind, want alleen zo krijg je voldoende praktijkervaring.  Echter, naast mijn coschappen nog een bijbaan nemen is niet haalbaar.

Daarom pleiten wij voor een financiële tegemoetkoming voor coassistenten. In universitaire ziekenhuizen zoals het UMCU is dit al via de cao geregeld. Daar krijg ik tijdens een coschap een tegemoetkoming van 100 euro per maand. Maar in algemene ziekenhuizen zoals het Diakonessenziekenhuis en het Antonius Ziekenhuis is dit nog niet het geval. Wij van De Geneeskundestudent vinden dat verschil gek. Daarnaast is het vreemd dat studenten van andere studies, zoals verpleegkunde en fysiotherapie wél een maandelijkse vergoeding krijgen in ziekenhuizen.

Wat ook meespeelt is dat de kosten van een geneeskundestudie al hoger zijn dan de meeste andere studies, je betaalt namelijk minimaal zes jaar lang collegegeld. Natuurlijk kun je ook geld bij DUO lenen om rond te komen, maar het opbouwen van een torenhoge studieschuld schrikt wel af. Helemaal voor studenten waarvan de ouders niet of weinig kunnen bijdragen.

Een tegemoetkoming voor het lopen van coschappen in algemene ziekenhuizen moet er dus wat mij betreft absoluut komen. Helaas is de werkgeversorganisatie van algemene ziekenhuizen, de NVZ, hier nog niet mee akkoord. De Geneeskundestudent en de Landelijke vereniging van Artsen in Dienstverband organiseren daarom op 22 augustus de actie #breekeenlansvoordeco. Honderden artsen en andere zorgprofessionals spreken openbaar hun steun uit voor coassistenten.

Want ook al draaien we officieel geen productie, co’s zijn onmisbaar voor patiëntenzorg in ieder ziekenhuis. En dat doen we nu vaak voor niks, en hopelijk straks voor 100 euro per maand. Cijfers achter de komma als je kijkt naar de hoge budgetten van ziekenhuizen, maar voor ons het verschil tussen op een houtje bijten en onder prettige omstandigheden kunnen leren.

Volg de actie op Instagram, Facebook en Twitter met #breekeenlansvoordeco.