Een nieuwe kijk op vluchteling-studenten

In november 2016 begon ik als buddy bij InclUUsion. De reden was vrij simpel: ik geniet zelf erg van het student-zijn en wilde graag meedoen aan een project dat anderen ook de kans biedt om alle leuke kanten van het studentenleven te ervaren.

Ik werd gematcht met Zeina, die in Syrië Engelse literatuur had gestudeerd en hier aan de bachelor Psychologie wil beginnen. We begonnen praktisch, met vragen als “Hoe werkt Blackboard?” en “Waar zijn de collegezalen eigenlijk?”. Maar in de loop der tijd leerde ik zelf ook een aantal dingen.

Allereerst leerde ik met een nieuwe blik naar Nederland te kijken. Zoals vele Nederlanders mag ik graag klagen over wat er allemaal mis is met dit land. Maar Zeina vertelde mij allerlei dingen die haar positief opvielen, waar ik nog nooit bij stil had gestaan. Anderzijds leverde InclUUsion-buddy zijn me ook nieuw materiaal om over te klagen zoals over absurde wetten en regelingen die steeds weer hindernissen opwerpen voor mensen die hun best doen een nieuw leven op te bouwen.

Ook werd ik geconfronteerd met mijn eigen beeldvorming en vooroordelen. Aanvankelijk was ik een beetje verbaasd dat een meisje uit Syrië dezelfde interesses heeft als ik, en ook houdt van  festivals en yoga bijvoorbeeld. Maar waarom verbaasde me dat eigenlijk?

Ik beschouwde mezelf altijd als redelijk open-minded, maar ging er blijkbaar toch onbewust vanuit dat een vluchteling-student heel andere interesses heeft dan ik. Misschien niet zo vreemd wanneer je in beschouwing neemt dat de media ons constant precies dit beeld opdringen: vluchtelingen als één grote groep die fundamenteel anders is dan ‘wij Nederlanders’. Het was voor mij een eye-opener om te beseffen dat dit blijkbaar ook mij beïnvloedde.

Soms wens ik dat degenen die dit wij-versus-zij-idee uitdragen eens kennis komen maken met de vluchteling-studenten van InclUUsion, om te zien wie zij zijn en wat ze doen. Ik denk dat het hun denkbeelden flink op zijn kop zou zetten.

Kortom, het zijn van een InclUUsion-buddy was voor mij een leerzame ervaring. Enook niet onbelangrijk: het was vooral heel erg gezellig. Zeina en ik kunnen lachen met elkaar en goede gesprekken hebben over van alles en nog wat. Daarnaast heb ik via InclUUsion allerlei andere leuke mensen en mooie verhalen leren kennen. Ik ben dan ook heel blij met deze ervaring en zou het echt iedere student aanraden.