Hoe overleef ik brak in college?

Foto: DUB

Het zal nu waarschijnlijk niet geheel tot je doordringen, maar binnen niet al te afzienbare tijd moet je de collegebanken in. Dat is in het begin best interessant, maar op een gegeven moment is daar ook de grootste lol vanaf. Zeker wanneer je voor het eerst brak je 9 uur college in wandelt.

Deo en kauwgom volstaan niet
Brak zijn betekent overleven in suboptimale omstandigheden, maar dat hoef ik jou misschien niet meer uit te leggen op de vijfde dag van de UIT. Het is daarom zaak om als eerst te denken aan je primaire levensbehoeftes: koffie, een douche en een tandenborstel. Ik weet dat het verleidelijk is om te denken dat deo volstaat, maar dat is niet het geval. De geur van afgebroken alcohol vermengd met Axe en een half kauwgompje is een soort nucleaire straling. Doe dit je medemens niet aan.

Het is geen excuus dat je bent wakker geworden in een ander bed in een andere stad. Ik had een tijdje terug, na een feestje, het lumineuze plan om ‘s nachts op visite te gaan in Hilversum. Toen ik in de sprinter van 5.12 uur zat leek dat echt een goed idee. Maar toen ik drie uur later ontnuchterd en beduidend minder enthousiast wakker werd, moest ik vanuit een onbekende stad naar college haasten. Gelukkig was daar op Utrecht Centraal mijn redding: de Hema. Ik heb daar 5 euro geïnvesteerd in een setje mini’s die nu altijd in mijn tas zitten - en daarvoor ben ik mezelf nog steeds erg dankbaar.

Aanwezigheidsplicht geldt ook als je brak bent
De festiviteiten van de avond daarvoor hadden er echter wel voor gezorgd dat ik onvoorbereid in dat college zat. Dat is een heikel puntje. Het is voor je medestudenten namelijk best wel storend als een hoopje ongeluk in college zit. Wegblijven zou voor jezelf, je docent, en je medestudenten de beste optie zijn. Dat inzicht is echter nog niet tot alle beleidsmakers doorgedrongen. Vrijwel alle cursussen worden geplaagd door een aanwezigheidsplicht. Afwezigheid wordt pas getolereerd al je met een heel goed verhaal komt. Brak zijn omdat je uit bent geweest en daarna ook nog op nachtelijke visite ging, valt daar niet onder. Toen ik de day after miserabel in college zat, heb ik mijn aanwezigheidsplicht vervult in stilte. Ik kon de twee zwijgzame uren goed gebruiken om mijn levenskeuzes te overdenken.

Vraag jij je af hoe je iets in het Utrechtse studentenleven overleeft? Cantussen, bus 12, studentenjargon, of wil je gewoon een suggestie voor je Tinderbio? App je vraag/opmerking/flirt naar Nina op +31618975307. Je krijg gegarandeerd advies. Of je er iets mee kunt, laten we in het midden.