Hoe overleef ik de studentenkilo’s?

Foto: DUB

Net als studievertraging en SOA’s zijn studentenkilo’s iets waarvan je denkt dat het jou niet zal overkomen, maar in essentie loop je net zo’n groot risico als de rest van de wereld. Als je er even op reflecteert, is dat ook best wel logisch. Je gaat waarschijnlijk meer bier drinken dan op de middelbare school. Een biertje is grofweg 150 calorieën, en dat betekent dat je na twintig bier (twee avonden doorzakken) al genoeg calorieën hebt binnengekregen om een marathon te lopen. Loop je die marathon niet, ga je helaas op een gegeven moment dat verschil zien.

Studentenkilo's onderscheiden veteraan van kersverse student
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet erg te zijn. Het is zelfs best wel positief: er is meer jij om van te houden. Je ouders en je relatie zullen je erg dankbaar zijn. Daarnaast ontstaat zo ook de mogelijkheid om carrière te maken als beroemde body positivity-Instagrammer. Bovendien straalt het ook anciënniteit uit. Dat laatste betekent: dat je laat zien dat je al langer van het studentenleven geniet en anderen (met name kersverse studenten) je dienen te behandelen met het respect dat jij als veteraan verdient.

Je kan je afvragen waarom ik zoveel suggesties heb om de toekomstige verdubbeling van jouw lichaamsgewicht als iets positiefs te zien. Dat is omdat ik al deze strategieën zelf heb toegepast. Helaas bleek dat voor mij niet de manier. Teleurgesteld in mijn eigen zelfvertrouwen begon ik aan een maand alcoholvrij, en ging ik hardlopen. Een aantal maanden verder en kilo’s lichter ben ik best tevreden dat ik ben bezweken onder de druk van fatshaming

Ga met je werkgroep sporten
Het is overigens wel bij die maand alcoholvrij gebleven. Het werden er geen twee, omdat er ook een middenweg bestaat. Ik ontdekte dat studerend Nederland massaal naar de sportschool gaat. The gym is schijnbaar echt de place to be. Ik mis tegenwoordig een groot deel van alle sociale activiteiten omdat ik de voorkeur geef aan een rondje rennen door Lunetten. In mijn eentje. Als je iets socialer bent ingesteld dan ik, stel ik voor dat je gelijk in de eerste week van dit collegejaar je hele werkgroep inschrijft bij de Trainmore naast de Universiteitsbibliotheek in de binnenstad. Een carrière als beroemde fitgirl-Instagrammer is ook leuk namelijk.

Vraag jij je af hoe je iets in het Utrechtse studentenleven overleeft? Cantussen, bus 12, studentenjargon, of wil je gewoon een suggestie voor je Tinderbio? App je vraag/opmerking/flirt naar Nina op +31618975307. Je krijg gegarandeerd advies. Of je er iets mee kunt, laten we in het midden.