Niks Osiris: vak volgen na crashen en invechten

De eerste twee lesweken op University of California – Santa Barbara (UCSB) zitten erop. De vakken zijn begonnen en de kerstvakantie is nu echt over. En ja die colleges dat is best even wennen.

Het is hier gebruikelijk om drie, vier of zelfs vijf vakken te volgen. Je zou verwachten dat je het dan per vak wat rustiger aan doet, maar dat is niet zo: het leeswerk is per vak minstens evenveel als aan de UU.

Het kiezen van een cursus was voor mij een totaal nieuw fenomeen. Ze noemen het hier crashen van courses. Gedurende de eerste weken is het doodnormaal dat je allerlei vakken uitprobeert om op een later moment te beslissen of je er mee door gaat: het shoppen. Docenten spelen daar ook op in en promoten gedurende de eerste week hun vak: waarom zou je hun vak volgen of waarom niet? Daarna moet je proberen toegelaten te worden tot het vak: het invechten.

Dit typische systeem liep wat uit de hand. Sommige vakken hadden zo veel belangstelling dat er meer studenten in de collegezaal zaten dan dat er stoelen waren. Ze zaten dus op de grond. Daar wilde de universiteit een einde aan maken. Ook wil de universiteit studenten ontmoedigen om zich random voor zes vakken in te schrijven. Daarom hanteert UCSB nu een waitlist.

De theorie is als volgt: je zet jezelf op een wachtlijst van een vak. Je volgt het vak en hoopt dat er genoeg mensen in de eerste weken afvallen, zodat jij het vak kan blijven volgen. Klinkt redelijk overzichtelijk.

Ik besloot me ook aan dit fenomeen te wagen. In Utrecht heb ik een minor gedaan in European Governance en besloot dat ik ook hier een vak wilde volgen over de Europese Unie.

Ik liet me op de wachtlijst zetten, en crashte de cursus. Nu na twee weken college volgen, wat slijmen bij de docent en goed m’n best doen, ben ik toegevoegd aan de cursus! Niet omdat er zo veel studenten waren afgevallen waardoor ik aan de beurt was: docenten mogen namelijk een uitzondering op de wachtlijst maken en zelf mensen toevoegen aan de cursus.

Daarmee lijkt het nieuwe systeem toch nog heel erg op het oude: crashen en invechten. De universiteit is duidelijk worstelende.