Brak zijn kan prima vegan

Stemmen doe je dus niet op GroenLinks, maar in de Albert Heijn

Lou Boshart foto Tara vd Broek/DUB

Laat ik eerst zelf eens uit de kast komen. Mijn naam is Lou Boshart, ik ben 22 jaar oud, 1.96 meter lang, en al die centimeters zijn gebouwd op voornamelijk dierlijke proteïnes. Ik heb mijn leven lang vlees en zuivel gegeten, dat was normaal en vooral superlekker. Ik heb het niet zo op dieren, en al helemaal niet zo op wijsvinger-activisten. Ik snap weinig van de milieuproblematiek, en toch leg ik liever een plantaardige plak op mijn tosti dan koeienkaas.

Dubbel-lullig
Ik ben dan geen dierenvriend, maar ik kan me wel vrij goed inleven in het kutbestaan van industrie beesten. Hoe we daarmee omgaan in Nederland en de rest van de wereld is niet zo netjes, dat lijkt me vrij duidelijk. Dat kaas op je tosti goed moet smelten en smeuïg moet zijn snap ik ook. Maar laten we even eerlijk zijn over onze dier-industrie.

Het is echt wreed om tot slaafgemaakte koeien constant zwanger te houden zodat ze geforceerd melk voor ons uit hun uiers kunnen persen. En dubbel-lullig om de pasgeboren stiertjes weg te halen bij de moeder, en af te maken omdat ze ‘restproduct’ zijn. Dit systeem in stand houden kost je 8.99 euro per kilo. Geld is macht, alles is marktwerking en stemmen doe je dus niet op GroenLinks maar bij de Albert Heijn. Koop simpelweg geen kaas.

Stoppen met zuivel klinkt misschien radicaal. Maar om plantaardig(er) en diervriendelijker te eten hoef je echt geen goji-bessen of quinoa te nassen. Chips, bier en tabak zijn vegan, bamischijf is vegan, masturberen is vegan, de buren wakker houden is vegan en je jasje dasje ook. Brak zijn kan prima vegan. Ketchup en brood zijn vegan, en voor die tosti pak je de volgende keer gewoon plantaardige plak. Er zijn meer veganistische opties dan ooit. En plantaardige kaas, melk en mayo zijn inmiddels goedkoper dan de dierlijke variant.

Plantaardig(er) dieet
Kortom: iets goeds doen voor de wereld hoeft niet in de vorm van chiazaad door je smoothie of hip doen met je breakfast bowl. Ik wil laten zien dat je ook, of misschien juist als student, heel gemakkelijk kunt overstappen op een plantaardig(er), diervriendelijker en goedkoper dieet. Het gaat niet super lang meer duren voordat plantaardig de norm is. Hoe gaaf zou het zijn als jij daar alvast een beetje aan kan bijdragen.

Lou Boshart maakt deel uit van de studentenredactie van de DUB Studentenpodcast. Woensdag zal zijn podcast over ChatGPT op DUB verschijnen. Een van de vragen is: Hoe kan je ChatGPT als student gebruiken?