Geen wegwerpbekers meer op de UU

De zoektocht naar een koffiebeker

Mokken pixabay
Foto Pixabay

Wees voorbereid! Je hebt nog maar tot het einde van de maand om je koffie in een papieren bekertje uit de automaat te halen. Nog ongeveer één week dus om een goede to-go beker te halen! En hoewel ik daar volledig achter sta, ben ik zelf óók weer op zoek. En wat dan te kiezen? Een perfect excuus om nóg een koffie-stukje te schrijven.

Een beker mag niet te klein zijn, maar ook zeker niet te groot. Hoeveel wil ik mijn cafeïneverslaving nog voeden tijdens colleges en vergaderingen? Nu ik een tijd mijn koffiepas heb, merk ik dat ik voor elk college en in elke pauze wel bij de automaat sta. De papieren bekertjes waren nog een beetje beperkend: één koffietje was niet zo groot, maar met meerdere bekertjes zitten is weer not done. Het is aanlokkelijk om een beker te nemen waar twee, drie koffies in passen, maar of dat een goed idee is?

Een beker mag niet de duur zijn. Met de renteverhoging is het studentenleven al maar zwaarder aan het worden, en dat betekent dat we natuurlijk overal de financiële kantjes eraf willen lopen. Maar, dan zit je weer aan die bekers die maar nominaal herbruikbaar zijn. Ja, één euro, maar hoe duurzaam is dát dan?

Een beker mag niet te zwaar zijn. En dat zijn ze vaak! Al helemaal als je dan weer tóch naar de betere kijkt. Maar als skere student is mijn laptop functioneel doch niet bijzonder licht, noch alle andere dingen die ik al op mijn rug moet dragen op een campusdag. Wegen drinkgenot, afsluitbaarheid en levensduur op tegen nog meer gewicht?

Of zijn er juist nog andere dingen om naar te zoeken? Thermos, misschien? Of iets opvouwbaars? Iets alternatiefs, met uitstraling; of juist iets professioneels? Uit protest een eigen papieren beker meenemen?

Maar ja, ik kan ook gewoon een mok van huis meenemen. Lekker goedkoop, en drinkt eigenlijk ook fijner dan zo’n to-go beker, zij het niet bijzonder goed af te sluiten. Ik ben (misschien iets té) benieuwd waar iedereen voor kiest, en hoop op een leuk assortiment aan koffiebekers in de collegezalen en studielandschappen vanaf volgende week.