De UU is slordig

Body: 

Foute uitnodigingen of slechte communicatie. De Utrechtse universiteit is soms heel slordig in het contact met de student. Dat moet beter kunnen, vindt Ellen Sinot.

Zo zorgvuldig als de universiteit de wetenschap poogt te bedrijven, zo onzorgvuldig gaat zij soms met haar studenten om. Het gebeurt niet zelden dat studenten onvoldoende of onjuiste informatie krijgen. Of dat dingen helemaal niet lukken. De gang van zaken is soms ronduit slordig te noemen.

Foute uitnodigingen of slechte communicatie. De Utrechtse universiteit is soms heel slordig in het contact met de student. Dat moet beter kunnen, vindt Ellen Sinot.

Zo zorgvuldig als de universiteit de wetenschap poogt te bedrijven, zo onzorgvuldig gaat zij soms met haar studenten om. Het gebeurt niet zelden dat studenten onvoldoende of onjuiste informatie krijgen. Of dat dingen helemaal niet lukken. De gang van zaken is soms ronduit slordig te noemen.

Een paar voorbeelden: honours studenten zien hun honours niet altijd op het diploma terug. In Osiris staat er voor mij een tutor van een studie die ik niet eens volg. Wie student-assistent wordt krijgt niet altijd te horen waar zijn mail plots naartoe verdwijnt (van students.uu.nl naar uu.nl account). En zo af en toe krijgt een student per abuis een uitnodiging voor zijn diploma-uitreiking – terwijl het papiertje al lang veilig thuis ligt.

De vraag die hierbij bovendrijft is: hoe komt dit? Zijn het de ICT-systemen die gewoon niet alles kunnen wat je wilt dat ze kunnen? Is het slordigheid van betrokken medewerkers? Waren de verantwoordelijken ziek of afwezig? Ik had hier graag het enige juiste antwoord willen geven, maar eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee. Ik weet dat Osiris soms een beperkende factor is. Maar toch: de juiste tutor invullen kan toch niet zo moeilijk zijn? En een student die UU-medewerker wordt, moet toch weten per wanneer hij waar zijn mail kan vinden? Ik weet dat het bij sommige faculteiten wel goed gaat, dus de techniek is zeker niet overal de schuldige!

Misschien is het dus een kwestie van prioriteiten stellen. Het belangrijk vinden dat studenten informatie op tijd en correct krijgen. Het je aantrekken als een student in de problemen komt omdat zijn diploma nog niet in orde is. Misschien zijn onderwijs en onderzoek belangrijker. Niet onterecht ook, aangezien dat de twee primaire taken van de universiteit zijn. Maar studenten kun je niet zomaar aan de kant schuiven, het zijn klanten van de universiteit. Wij brengen geld in het laatje! Stel je voor dat het NRC je niet vertelt dat de krant voortaan alleen nog digitaal te bekijken is. Zie ‘m dan nog maar eens te vinden. Niet klantvriendelijk, maar de UU doet het wel.

Is dat nou allemaal zo erg, kun je je afvragen? Misschien wel niet: de problemen zijn vaak klein. Maar een slordige uitstraling is geen goede. En zaken als diploma’s? Die moeten wat mij betreft te allen tijde juist en op tijd geregeld worden. Ziekte of geen ziekte, goede of slechte techniek. Dus als iemand mij kan vertellen waarom dit toch niet altijd zo is: ik hoor het graag!

Facebook Twitter Whatsapp Mail