Foto: Flickr/Suviko

Boeken verlengen onder de douche. What’s next?

Body: 

De smartphone moet ook in de Universiteitsbibliotheek  je beste vriend zijn, vindt Dafne Jansen. Biebbezoekers met innovatieve ideeën mogen zich melden

De smartphone moet ook in de Universiteitsbibliotheek  je beste vriend zijn, vindt Dafne Jansen. Biebbezoekers met innovatieve ideeën mogen zich melden.

Steeds meer studenten en medewerkers hebben een smartphone, en zijn 24/7 online. Het is onvermijdelijk dat dat leidt tot andere eisen aan onze dienstverlening. Was het 10 jaar geleden nog heel normaal dat je je boeken persoonlijk tussen 9 en 5 ging verlengen aan de uitleenbalie, nu wil iedereen altijd alles overal kunnen. Maar mag innovatie misschien iets verder gaan dan openingstijden checken en boeken verlengen op je iPhone?    

De nieuwe mobiele website van de bibliotheek is opgeleverd. Mijn bureau grenst aan dat van de projectleider, dus ik heb het ontwikkelproces de afgelopen maanden nauw gevolgd. De beste feature van de site is toch wel dat je met een druk op de knop altijd en overal je boeken kunt verlengen. Als je net zoals ik altijd aan dat soort dingen denkt terwijl je onder de douche staat, is dat goed nieuws. (Mits je handig bent en je mobiel droog weet te houden.) Maar eerlijk is eerlijk, verder zijn de mogelijkheden allemaal heel braaf. Waar zijn de wilde ideeën?

Toen ik nog studeerde, ging ik vaak op donderdag- en vrijdagavond naar de Letterenbibliotheek, omdat het er dan zo rustig was dat je een speld kon horen vallen. Wat mij dan ook geweldig lijkt, is een stilte-overzicht via je mobiel. Het is natuurlijk heel handig dat je kunt zien waar in de bibliotheek een pc vrij is, maar ik zou veel liever willen weten waar het aantal decibellen minimaal is. Bovendien wil ik dan een meldingssysteem voor bibliotheekmedewerkers, dat een bericht uitstuurt als het aantal decibellen ergens te hoog is. Dan kunnen we er naartoe rennen voor een welgemeende “Ssssshhhhhhhht”.

Daarnaast had ik als student nog regelmatig boeken van het papieren soort nodig, die dan eenmaal bij de plank aangekomen niet uitleenbaar bleken te zijn. Heel vervelend, want dan noteerde ik op een papiertje het plaatsnummer, de auteur en de titel, met het voornemen de eerstvolgende keer in de bieb een volledige titelbeschrijving te maken, en dat papiertje raakte ik dan altijd kwijt. Waarom niet een foto maken van de cover? Google Goggles is goed in staat op basis van (een foto van) de covergegevens op te halen bij Amazon. Als we Amazon kunnen vervangen door Personal Library, moet het mogelijk zijn om met een druk op de knop de titelbeschrijving op te slaan in je literatuurreferenties.

Ten slotte zou ik een mooie rode knop op de mobiele site willen, in geval van nood. Pas toen ik mijn scriptie aan het schrijven was ontdekte ik de collectiespecialist, die me uit de brand hielp toen ik op zoek was naar een obscuur artikel van een Duitse filosoof in een nog obscuurder tijdschrift, dat kort na de oorlog was verschenen en voor zover ik wist alleen in een of andere Scandinavische vertaling beschikbaar was. Voor al die momenten dat je in de bibliotheek het gevoel hebt dat je in een verhaal van Kafka bent beland, zou er zo’n knop moeten zijn, die je de weg wijst naar de dichtstbijzijnde medewerker, die je vertelt dat het allemaal goed komt.

Waar en wanneer bieb jij graag mobiel? Vertel het ons en anderen op Facebook of Twitter: @UniUtrechtLib (#biebtip). Ook voor wilde ideeën! In m’n volgende bijdrage aan DUB passeren de leukste en meest innovatieve ideeën de revue, en vertel ik ook of ze levensvatbaar zijn (en wat we er dan mee gaan doen).

  

Facebook Twitter Whatsapp Mail