Acht-plussers doen het beter

In de faculteitsraad van Geneeskunde meldde onderwijsdirecteurprof.dr. T. ten Cate dat studenten die vorig jaar vanwege een achtof hoger op hun eindlijst zonder loting tot de studie zijntoegelaten, in de eerste zes blokken de beste resultaten hebbengehaald. Zij deden het niet alleen beter dan de inloters, maarbleven ook de groep studenten de baas, die via de nieuwe route vandecentrale selectie aan de geneeskundestudie is begonnen. Van dezegroep maken onder meer een aantal afgestudeerden van het UniversityCollege deel uit.

Ten Cate beklemtoont dat het nog maar om voorlopige resultatengaat, die zijn gebaseerd op de eindcijfers van zes blokken uit heteerste jaar. Om een volledig beeld te krijgen moeten in ieder gevalook de resultaten van het zevende en laatste blok in de analyseworden verwerkt. Bovendien hoopt hij op korte termijn debeschikking te krijgen over soortgelijke cijfers uit Leiden, deandere medische faculteit waar vorig jaar met decentrale toelatingis geexperimenteerd. De twee faculteiten hebben afgesproken om ditnajaar een gezamenlijke rapportage te verzorgen.

Het onderzoek naar de studieresultaten van geneeskundestudentenis om meerdere redenen interessant. Allereerst woedde in ons landnog recent een discussie over de vraag of hoge cijfers op deeindlijst iets zeggen over de geschiktheid voor degeneeskundestudie. Die vraag lijkt nu met een voorzichtig 'ja' tekunnen worden beantwoord. Daarnaast kunnen de gegevens ook antwoordgeven op de vraag of de decentrale selectie goed werkt. Bij de'sollicitatie' naar de 24 beschikbare plaatsen worden de studentenop basis van gesprekken in een rangorde van geschiktheid geplaatst.Ten Cate: "Als wij ons werk goed hebben gedaan, zouden destudieresultaten min of meer moeten corresponderen met dierangorde. Mocht dat niet zo zijn, dan zullen we desolliciatieprocedure nog eens goed tegen het licht moeten houden.We zijn dus zeer benieuwd naar die gegevens."

EH