'Afrekenen per studiepunt' valt goed

Op dit moment krijgen universiteiten hun geld voor onderwijs noggrotendeels per uitgereikt diploma. Als studenten switchen van deene naar de andere opleiding, gaat dat dus ten koste van deinstelling die ze achterlaten. Die loopt dan de vergoeding voor hetdiploma mis. Ook voortijdig stoppen met de studie levert een forseschadepost op.

Hermans wil dat veranderen. Dat is noodzakelijk, omdat hetNederlandse hoger onderwijs over een paar jaar overstapt op hetbachelor-mastermodel. Daarin is een universitaire studie in tweedelen geknipt: eerst een brede bachelor-fase, daarna eengespecialiseerde master-studie.

Hermans verwacht dat veel studenten in dit model hunmaster-studie zullen volgen aan een andere universiteit dan waar zehun bachelor gehaald hebben. In het huidige bekostigingsmodel zoudat ten koste gaan van de universiteit die bachelors aflevert.

Volgens Veldhuis biedt het voorstel van Hermans goedeaanknopingspunten voor meer flexibiliteit in het onderwijs. Zoweltussen als binnen universiteiten zal het nieuwe systeem demobiliteit vergroten, verwacht hij. Ook denkt hij dat definanciering van interdisciplinaire opleidingen erdoorvergemakkelijkt wordt. Wel waarschuwt hij voor de bureaucratie dieeen al te gedetailleerd systeem met zich mee zou kunnenbrengen.

Die vrees bestaat ook bij de hogescholen die al langer met deminister in gesprek zijn over bekostiging naar studieresultaat. DeHBO-raad en Hermans zijn het er inmiddels over eens dat niet elkafzonderlijk studiepunt geld moet opleveren. Een vak of groep vanvakken is een betere grondslag.

De vereniging van universiteiten VSNU en de studentenbonden LSVben ISO zijn niet enthousiast. De VSNU voorziet een enormeadministratieve bureaucratie. LSVb en ISO vrezen dat de kwaliteitvan het onderwijs onder druk komt. "Docenten zullen in deverleiding komen van een vijf een zes te maken, louter en alleenomdat een studiepunt geld oplevert", aldus de LSVb.

Overigens zijn de universiteiten nog maar net gewend aan hunhuidige systematiek, bedacht door Hermans' voorganger Ritzen. Diewilde de universiteit prikkelen om niet alleen studenten binnen tehalen, maar ook te laten afstuderen. Ritzens model, met een zwaaraccent op diploma's, is een jaar geleden pas voor het eersttoegepast.

HOP, HO/EH