Bibliotheken willen af van papieren tijdschriften

Het verwijderen van de tijdschriften uit de schappen is eendirect gevolg van de overeenkomst die de samenwerkendeuniversiteitsbibliotheken dit voorjaar bereikten met 'ElsevierScience'. De bibliotheken betalen de komende vijf jaar een procentmeer dan ze kwijt waren aan het huidige abonnementenpakket maardaarvoor kijgen ze toegang tot alle tijdschriften die Elsevierelektronisch publiceert. Bovendien zegde Elsevier een reductie vantien procent toe op de abonnementsprijs wanneer een bibliotheekoverstapt van de papieren- naar de elektronische versie.

In reactie daarop besloten de Utrechtse bibliotheken meer dantweederde van de vierhonderd papieren abonnementen op te zeggen. DeNahuysbibliotheek voor de bio-medische disciplines, de BibliotheekCentrum Utrecht (onder meer Ruimtelijke- en Sociale Wetenschappen)en de juridische bibliotheek besloten alle papieren abonnementen dedeur uit te doen. Natuurkunde heeft een deel van de abonnementenstopgezet. De bibliotheken van Wiskunde en Informatica en Letterenhouden alle titels. Ook L. Jansen, hoofd van de bibliotheekAardwetenschappen, wilde de papieren tijdschriften nog niet kwijt."Wij hebben nog een jaar gewacht. Het gaat mij iets te snel. Ikmerk dat veel mensen nog erg gehecht zijn aan de tastbaretijdschriften."

In de raamovereenkomst met Elsevier Science is nog eenadditionele korting op abonnementsprijzen van 2,5 procent opgenomenvoor universiteiten die zich in hun beleid richten op het opzeggenvan alle papieren versies. B. Savenije, bibliothecaris van deuniversiteit, verwacht dat Utrecht die korting volgend jaar altegemoet mag zien. Savenije is een groot voorstander van afstoten."Werknemers willen informatie kunnen raadplegen op de werkplek, ookwanneer de bibliotheek gesloten is. Het aanhouden van de papierenversie verliest aan meerwaarde. Die tendens is niet te stoppen." Debibliothecaris hoopt ook op grote logistieke en administratieve. Depapieren abonnementen van Elsevier-tijdschriften die nu wordenaangehouden zullen ook niet meer worden bewaard en ontsloten.

XB