BNN jaagt op studenten

B(N)N’ers Patrick Lodiers, Sophie Hilbrand, Filemon Wesselink, rapper Dio en een team wervers zijn op deze druilerige donderdag in De Uithof neergestreken. De omroep van wijlen Bart de Graaff moet voor 1 april 300.000 leden hebben om meer zendtijd te krijgen. Ze gokken er op dat in studentenstad Utrecht genoeg zieltjes zijn te halen.

Na de speech van Lodiers poogt Dio de lunchers in de brasserie op te warmen. Met in de ene hand een Red Bull en in de andere een microfoon, brengt hij zijn hitje Tijdmachine ten gehore.

BNN-voorzitter Lodiers en een deel van de crew zouden aanvankelijk met een helikopter daadkrachtig in De Uithof landen, maar de spectaculaire entree werd hen geweigerd. Volgens Campusbeheerder Ruut van Rossen heeft BNN van te voren geen contact opgenomen. “Wij hebben alleen een regeling met de traumahelikopter van het UMC. Pretvluchten zijn niet toegestaan. Bovendien slaan de paarden van Diergeneeskunde er ook van op hol.”

Na Dio’s rappe optreden volgt het startsein. Sophie Hilbrand en Filemon Wesselink verspreiden zich met zo’n 20 wervers over De Uithof. Hilbrand heeft maar even de tijd, later op die middag zal ze naar Singapore vliegen voor een reiseditie van Spuiten & Slikken. Het weer is druilerig en de deuren van de universiteitsgebouwen blijven gesloten voor de teams omdat, zo zegt BNN, er geen vergunning is om de panden in te gaan. Van Rossen: “Als BNN in het kader van een programma iets wil doen in De Uithof, dan is dat prima. Maar ledenwerving is een commerciële activiteit.” Op straat weet het team een paar studenten zo ver te krijgen dat ze lid worden. Maar er zijn ook genoeg studenten die vluchtig doorlopen. “Sorry, man, ik ben toch echt een VPRO’er.”

Door de landelijke actie heeft BNN er ongeveer 9100 leden bij. De teller staat nu op 285.330. De omroep heeft nog een krappe twee weken om nog eens 15.000 mensen aan zich te binden. Als dit gaat lukken, wat wil BNN dan met de extra zendtijd gaan doen? Uitvoerend producent Richard Ros zegt dat er al heel wat plannen op tafel liggen. “Nog niet alles is even concreet, maar we willen aan de slag met een talkshow die wat dieper gaat. Meer ga ik nu niet verklappen, voor je het weet gaat RTL 5 met de ideeën aan de haal.”

<CharStyle:bod/light/italic>Zie ook het Ubladfilmpje op www.ublad.uu.nl