Duitse studenten wél massaal de straat op

De demonstraties vormden het hoogtepunt van een protestweek die is opgezet uit onvrede over het beleid van CDU-minister Annette Schavan van Onderwijs. De betogers eisten onder meer afschaffing van het recent ingevoerde collegegeld. Daarnaast ageerden zij tegen de invoering van het bachelor-mastersysteem, het schoolser worden van de studie, de toegenomen prestatiedruk en de ingekorte duur van het gymnasium. Er werd actie gevoerd in tientallen steden. In Berlijn alleen al gingen volgens de organisatie 27 duizend mensen de straat op.

Vandaag, donderdag 18 juni, hebben de actievoerders uitgeroepen tot ‘dag van burgerlijke ongehoorzaamheid’. Onder het motto ‘geld voor onderwijs in plaats van voor de banken’ worden symbolisch banken overvallen. Op het programma staan verder betogingen, protestlezingen en collegezaalbezettingen.

HOP