Geen concrete oplossingen voor kamernood

Concrete maatregelen nemen, dat is volgens de staatssecretarisaan de gemeenten. Dat hij er desondanks met de Tweede Kamer overvan gedachten wilde wisselen, gaf volgens hem de ernst van desituatie nog eens aan.

Problemen doen zich volgens de staatssecretaris onder meer voorin de doorstroming. Remkes laat dan ook onderzoeken of daar ietsaan is te doen. Bij het behalen van de bul zou een student meteenop zoek moeten naar een andere woning. "Maar het is wat extreem omvan iemand die zijn bul in de wacht sleept te eisen dat hijdiezelfde dag nog uit de studentenflat verdwijnt", realiseerde ookRemkes zich.

Maar voor die 'doorstromers' moet wel voldoende woonruimte zijnen daar ontbreekt het aan. Omdat het ook via Remkes niet lukt omvan de ene op de andere dag nieuwbouw uit de grond te stampen, moeter worden gezocht naar alternatieven. Daarom is Remkes niet tegenhet bewoonbaar maken van panden die op de nominatie staan te wordengesloopt. "De gemeenten inventariseren volop welke gebouwendaarvoor in aanmerking komen."

Om te voorkomen dat studenten niet meer uit slooppanden zijn tekrijgen, moet er met aangepaste contracten worden gewerkt. Iets watVVD-Kamerlid Pieter Hofstra niet ver genoeg gaat. Hij denkt datstudenten eenvoudiger aan woonruimte kunnen komen als dehuurbescherming voor hen wordt afgezwakt. "Mensen die nu ruimte teverhuren hebben, kijken wel uit. Als een huurder wil blijvenzitten, krijg je hem er nooit meer uit."

Voorstellen van GroenLinks om de kamernood aan te pakken doorweer huursubsidie in het leven te roepen voor niet-zelfstandigewoonruimten, konden niet op het enthousiasme van Remkes rekenen."Wat mij betreft leggen we bij de oplossing van dit probleem denadruk op de beschikbaarheid. Als we de doorstroom hebbenverbeterd, is de kans groot dat de markt weer wat kalmeert."

HOP, TdO