Herhuisvesting plicht van de huisbaas

Nijmeijer deed zijn uitspraak in een discussie over de rechtenvan studenten in brandonveilige panden. Sinds de gemeente eenlik-op-stukbeleid voert, kunnen studenten in huizen met meer danvijf bewoners binnen twee weken op straat worden gezet. Voor heteerst gebeurde dat onlangs in de Ooftstraat, maar inmiddels staannog een twintigtal panden op de nominatie. Volgende week moetendrie bewoners van Maliesingel 49 bis hun pand verlaten.

Volgens Nijmeijer hebben de bewoners van de Ooftstraat zich tenonrechte tot de gemeente gewend. "Zij hadden de verhuurder moetenaanspreken. Uiteindelijk hebben zij met hem een huurcontractgesloten. Als de gemeente hem sommeert om een aantal bewoners opstraat te zetten, dan is daarmee hun huurcontract niet opeensontbonden. Daar moet de kantonrechter aan te pas komen. Zolang diede zaak in onderzoek heeft, heeft de verhuurder op grond van hetBurgerlijk Wetboek de plicht om elders huisvesting voor zijnhuurders te regelen. In het uiterste geval kunnen zij zelfs dekosten van een pension of hotel op hem verhalen."

De bewoners van de Maliesingel hebben inmiddels een advocaat inde arm genomen.

EH