Hoe gezond leeft de mannelijke Utrechtse student?

Body: 
•David Smits (22), derdejaars CKI

'Ik eet nooit snoep of snacks'
We eten te veel, we eten te vet en we bewegen te weinig. Gevolg? Eén op de vier Nederlanders lijdt aan overgewicht. Geldt dat ook voor studenten? Op verzoek van het U-blad nam diëtiste Erika Wamsteker van het Universitair Medisch Centrum Utrecht het leefpatroon van zes Utrechtse studenten scherp onder de loep. Lees hier de opmerkelijke resultaten.

Lengte: 1,93

Gewicht: 81 kg

BMI: 21,7

Sport: per week 1 uur Kendo (soort van schermen) en 4 uur Iaido (Japanse zwaardtrekkunst)

Dieet: Als hij boven de 85 kg uitkomt, gaat hij direct minder eten

Roken: Nee

Alcohol: Verspreid over de week 5 glazen

Snoep: Nooit

Snacks: Vrijwel nooit, soms op een feestje wat chips

Eet:

Ochtend: Muesli of een bruine boterham

Middag: 7 bruine boterhammen of broodjes met kaas, 1 stuk fruit, 1 glas melk

Avond: 1 zelfbereid bord pasta met groenten en vlees of Japans

Wamsteker oordeelt: Goed hoor. Het advies is een half uur sporten per dag en daar voldoet David makkelijk aan. Hij eet goed en hoeft zich over zijn gewicht echt geen zorgen te maken. Zelfs met 85 kilo is hij nog aan de lichte kant."

•Matthijs Sypkens Smit (23), vijfdejaars Computational Science

Lengte: 1,69

Gewicht: 67 kg

BMI: 23,4

Sport: Per week zo'n 10 uur badminton en 2 uur fitness

Dieet: Hij eet heel bewust en vetarm, snoept en snackt uit principe nooit

Roken: Nee

Alcohol: Hooguit 2 consumpties per week

Snoep: Nooit, waarom zou ik ongezonde dingen in mijn lichaam stoppen?

Snacks: Nee, vanwege hetzelfde principe

Eet:

Ochtend: 4 bruine boterhammen met kaas of ham, 1 beker thee

Middag: 6 bruine boterhammen met kaas of ham, 2 glazen melk, 2 appels

Avond: Zelfbereide pasta- of rijstmaaltijd met groenten en vlees

Wamsteker oordeelt: "Matthijs moet wel oppassen dat hij niet alle vetten als 'slecht' bestempeld, want onverzadigde vetten zijn juist heel belangrijk. Die zitten in vis, noten, halvarine en margarine. Boter smeren is dus goed!"

•Michiel Toneman (30), onlangs gestopt met CKI

Lengte: 1,85

Gewicht: 85 kg

BMI 24,8

Sporten: Per week 1,5 uur squash, 4 uur fitness en 50 kilometer racefietsen

Dieet: Als hij wil afvallen, gaat hij meer sporten en minder eten

Roken: Nee

Alcohol: Verspreid over de week zo'n 10 biertjes

Koffie: 7 per dag

Snoep: Af en toe, als iemand het haalt

Snacks: Af en toe een patatje, paar keer per week chips

Aanvulling: Slikt vitamine- en zinkpillen

Eet:

Ochtend: Cornflakes met fruit

Middag: Soms gebakken eieren, 2 broodjes, gefrituurde snack, 1 stuk fruit en 1 beker melk, soms chips voor het eten

Avondeten: 1 zelfbereid bord pasta of rijst met vlees en groenten, later op de avond soms chips

Wamsteker oordeelt: "Michiel mag zijn cholesterol wel eens laten opmeten, want hij krijgt mede door die dagelijkse portie eieren wel heel veel verzadigde vetten binnen. Zijn BMI is op het randje. Verder kan hij beter 2 stuks fruit eten en die vitaminepillen laten staan."

•Naam: Roy van Kessel (21), derdejaars rechten

Lengte: 1,94

Gewicht: 87,7 kg

BMI: 23,3

Sport: Per week 10 keer 2 uur roeien

Dieet: Veel koolhydraten

Roken: Nee

Alcohol: Af en toe een biertje of wijntje

Snoep: Vrijwel nooit, hooguit een snee ontbijtkoek

Snacks: Nooit snacks of frituur

Eet:

Ochtend: Voor de training een bord Brinta, 7 bruine boterhammen met vlees/kaas en 1 glas sinaasappelsap en daarna nog 6 boterhammen met vlees/kaas en een glas sinaasappelsap.

Middag: 8 bruine boterhammen met hartig beleg, 2 bekers melk, 2 mueslirepen,

Avond: Voor de training brood, yoghurt met muesli, 1 appel en daarna 2 borden zelfbereide pasta met vlees en groenten, 2 bakjes yoghurt

Wamsteker oordeelt: "Oef! Wat sporten deze jongens allemaal veel! Prima voeding en gewicht, hoor. Roy eet koolhydraatrijk, dat is belangrijk voor duursporters. De verhouding eiwitten,koolhydraten en vetten is ook goed."

•Zeger Knops (25), assistent in opleiding geneeskunde/informatica

Lengte: 1,94

Gewicht: 80 kg

BMI: 21,2

Sporten: Nee, dat komt er nooit van, maar ik fiets wel redelijk veel

Dieet: Nog nooit

Vlees: Eet zijn hele leven al vegetarisch

Roken: Nee

Alcohol: Zo'n 5 dagen per week 1 à 2 biertjes, op feestjes 10 biertjes

Koffie: Zo'n 8 tot 10 per dag

Roken: Eens per 2 weken een sigaar

Aanvulling: Slikt vitaminepillen

Bijzonderheden: Eet vegetarisch

Snoep: Dat koop ik nooit, ik eet weleens mueslirepen

Snacks: Nee, dat ben ik van huis uit niet gewend

Eet:

Ochtend: 1 bruine boterham met pindakaas of kaas en 1 liter melk

Middag: 3 bruine boterhammen met kaas of jam, mueslibol en halve liter melk, 1 appel

Avond: Rijst of pasta met groenten, soms een vleesvervanger, 1 bakje vla

Wamsteker oordeelt: "De aanbevolen hoeveelheid is 2 à 3 melkproducten per dag en Zeger zit al snel aan de 8 à 9! Dat mag minder. Het is verder belangrijk dat hij wel geregeld vleesvervangers als tofu eet, voor de eiwitvervanging. BMI en eetpatroon is goed, ook tien biertjes per week is prima."

•Dirk Wegener (25), zesdejaars informatica

Lengte: 1,78

Gewicht: 86 kg

BMI: 27,1

Sport: Per week 3 uur voetbal en 2 uur fitness

Dieet: Hij is door bewuster eten en een 'alcoholstop' een keer flink wat afgevallen

Roken: Twee pakjes per week bij het uitgaan en af en toe een joint

Alcohol: Gemiddeld zo'n 20 consumpties per week, bier en bacardi-cola's

Snoep: Nooit

Snacks: Zo'n 2 keer per week na het stappen de restjes avondeten, bapao's of cassavechips

Aanvulling: Slikt vitaminepillen

Eet:

Ochtend: Dubbele bruine boterham met sandwichspread of kipfilet, glas sap

Middag: Elke dag 1 tosti, 4 boterhammen met kaas en rauwkost of ham, 1 glas fristi en 1 banaan of appel.

Avond: Nasi, bami of Knorr wereldgerechten, met groenten en vlees

Wamsteker oordeelt: "Dirks BMI is te hoog: hij zou rond de 77 moeten wegen. De

beweging en hoeveelheden zijn wel goed, maar de productkeuze kan beter. In plaats van tosti's een dubbele boterham met mager beleg als rosbief of 30+ kaas. Pakjes saus bevatten veel calorieën, net als suikerrijke sapjes en Fristi. Kies liever voor (karne)melk."

BMI

Erika Wamsteker werkt sinds drie jaar als diëtiste bij het Universitair Medisch Centrum Utrecht met als aandachtsgebied Obesitas, ofwel ernstig overgewicht. Daarnaast studeert ze in deeltijd psychologie aan de Universiteit van Utrecht. Bij haar komen mensen met een Body Mass Index (BMI) van 35 of hoger. Heb je een gezond gewicht, dan ligt je BMI tussen de 19 en 25. Je BMI kun je makkelijk zelf berekenen, door je gewicht te delen door je lengte in het kwadraat (kg/m2). Wamstekers tips aan ietwat zwaarlijvige studenten: "Eet driemaal daags, laat ongezonde tussendoortjes staan, beweeg een half uur per dag en wees matig met het zeer calorierijke alcohol."

Fleur Baxmeier