Karakter heao'ers onder de loep

"Vanwege de studiebeurs is het belangrijk om op tijd de juistebeslissingen te nemen", verklaart A. Otto van de Haagse heao deinvoering van de test. De propedeusestudenten zijn in oktobervrijwillig onderworpen aan een persoonlijkheidstest van het Leidseonderzoeksbureau Talent Generation. Ze deden bijna allemaal mee.Binnenkort beslist de hogeschool of de test de komende jaren ookwordt afgenomen.

De studenten kregen vorige maand te horen of ze bijvoorbeeld decommunicatieve vaardigheden hadden van een commercieel ofbedrijfskundig econoom. Aan de hand daarvan hebben ze een gesprekgehad met hun mentor. Dat dient als hulpmiddel bij de keuze voor destudierichting die ze na hun propedeuse willen doen. Die keuzemaken ze nog steeds zelf, benadrukt Otto.

Bij andere heao's vinden ze de persoonlijkheidstest een goedidee. B. Rietveld, collegevoorzitter van de heao in Utrecht: "Ikben er een groot voorstander van. Het is alleen de vraag of je zovroeg al kunt bepalen of een student geschikt is voor een bepaaldberoep." Dat vraagt ook I. Blaauw van de HES in Rotterdam zich af:"De studenten zijn in oktober net twee maanden op deopleiding."

Volgens Rietveld is het idee ook niet helemaal nieuw. "Aan deheao in Breda, waar ik heb gewerkt, werkten we al in de jarentachtig met persoonlijkheidstests. Maar dan werden studentengedurende de hele opleiding gevolgd. Ze werden ook getest oponderdelen als beroepsethiek."

Rietveld vindt het verrassend dat de vragenlijsten in Den Haagvan een onderzoeksbureau komen. "Dat wekt de schijn vanobjectiviteit." Maar hij geeft er de voorkeur aan dat heao's hettesten in eigen hand houden. "Een docent die een student veel ziet,heeft toch een breder beeld van wie hij voor zich heeft dan zo'nbureau."

HOP, IdV