Kort nieuws

Rector magnificus Willem Hendrik Gispen heeft afgelopen maandageen eredoctoraat in ontvangst mogen nemen van de I.M. SechenovMoscow Medical Academy voor zijn baanbrekend werk over hersenschadeals gevolg van suikerziekte en voor zijn inzet voor deneurowetenschappen in Rusland. Gispen ontving eerder aleredoctoraten in New York en Milaan.

Innovatieprijs

De faculteit Farmacie ontving op 3 oktober de Innovatieprijs vande Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter Bevordering derPharmacie voor haar nieuwe onderwijscurriculum. Daarin is de inhoudvan de studie in hoge mate afgestemd op de competenties die vanuitde beroepspraktijk worden gevraagd. Daarvoor zijn onder meermoderne didactische inzichten toegepast, waaronder probleemgestuurden projectonderwijs. Ook is er veel aandacht voor de essentileacademische vaardigheden. Per 1 september is dit nieuwe curriculumingevoerd in het eerste jaar (van het bachelorprogramma) en hetvierde jaar (het eerste jaar van het masterprogramma). Over driejaar zal het gehele programma zijn ingevoerd. Hetvernieuwingsproces staat onder leiding van de onderwijsdirecteurvan de faculteit dr. Jan Zuidema. De KNMP-Innovatieprijs wordtjaarlijks uitgereikt aan apothekers die een nieuwe element aan hetapothekersberoep hebben toegevoegd. De prijs is tevens bedoeld alsaanmoediging voor ontwikkelingen in de farmaceutischeberoepsuitoefening. De prijs bestaat uit een oorkonde en een bedragvan 3.500 Euro.

Internet

Het internetgebruik van studenten en medewerkers in het hogeronderwijs is de afgelopen drie jaar aanzienlijk gestegen. Datblijkt uit een onderzoek van de stichting SURF, deict-samenwerkingsorganisatie voor het hoger onderwijs. 93 Procentvan de medewerkers en 81 procent van de studenten gebruiken thuisen/of op het werk internet (en daarvan weer vooral dee-mailapplicatie), een stijging ten opzichte van 1998 metrepectievelijk 15 en 9 procent. Zestig procent van de studentenheeft op zijn of haar kamer een pc met internetverbinding; 13procent onderhoudt een eigen website, tegenover 17 procent van demedewerkers. Meer dan de helft van de studenten gebruikt internetbovendien voor video- en audiofragmenten (tegenover 38 procent vande medewerkers).

Anna-Prijs

Op 5 oktober ontvangt dr. W.J.A. Dhert de tweejaarlijkseAnna-Prijs tijdens een vergadering van de NederlandseOrthopaedische Vereniging in de Jaarbeurs. Wouter Dhertuniversitair hoofddocent en hoofd van de 'Research Orthopaedie' inhet UMC-Utrecht krijgt de prijs voor zijn onderzoek naartoepassingen van biomaterialen als bind- en steunweefsels in deorthopaedie. Dit vakgebied 'tissue engineering' staat nog in dekinderschoenen; het UMC richt zich bijvoorbeeld op de behandelingvan letsels en slijtage van de wervelkolom en van gewrichten. DeAnna-prijs is bedoeld voor veelbelovend wetenschappelijk onderzoekop het gebied van biomedische aspecten van ziekten van hetbewegingsapparaat.