Kort nieuws

De kans is groot dat op het grasveld voor de medische faculteiten het academisch ziekenhuis UMC een nieuw onderwijsgebouw zalverrijzen. Als gevolg van de vorige week in het U-blad gemeldeplannen voor een medische masteropleiding en het schrappen van dehuidige instroombeperking van biomedische wetenschappen, verwachtde faculteit Geneeskunde een grote extra toestroom van studenten.Op dit moment voeren universiteit en UMC intensief overleg over dedringend gewenste nieuwbouw. Volgens decaan Hans Stoof van defaculteit wordt pas na 1 oktober duidelijk waar een eventueel nieuwgebouw zal verrijzen. "Maar", aldus de decaan in de faculteitsraad,"ik zal niet van mijn stoel rollen van verbazing als wordt beslotenom dat gebouw hier op het gras neer te zetten."

Wubbels

Prof.dr. Theo Wubbels zal per 1 december het instituut voor delerarenopleiding, onderwijsontwikkeling en studievaardigheden IVLOSverlaten. Hij is daar nu nog hoogleraar/directeur. Wubbels wordtopleidingsdirecteur Onderwijskunde/pedagogiek en hoogleraaronderwijskunde bij de faculteit Sociale Wetenschappen van deUniversiteit Utrecht.

Weekendkaart

De Nederlandse Spoorwegen gaan studenten met een OV-weekendkaarteen schadevergoeding uitkeren. Die studenten worden extra gedupeerddoor de nieuwe winterdienstregeling van de NS, waarmee despoorwegen het gebrek aan personeel en materieel het hoofd wilbieden. Dat doet zij door vooral in het weekend zeven tot negenprocent van het aantal treinen te schrappen. Volgensstudentenorganisatie ISO worden studenten met een OV-weekendkaartdaardoor flink benadeeld. ISO kreeg voor elkaar dat deze studentenbinnenkort een vergoeding krijgen. Die zal gebaseerd zijn op deregeling voor reizigers die schade oplopen door vertraagde treinen.Bovendien krijgt iedere weekendkaarthouder de gelegenheid zijnkaart in te ruilen tegen een weekkaart.

Waakhond

Universiteiten over de hele wereld hebben sinds afgelopenweekend een waakhond die hoedt over zaken als academische vrijheiden universitaire autonomie: het zogeheten 'Observatory van de MagnaCharta Universitatum'. Ook alle Nederlandse universiteiten (opWageningen na) zijn erbij betrokken. Dat observatorium gaatinformatie verzamelen en verspreiden over academische waarden ennormen en zich uitspreken zodra die ergens onder druk komen testaan. Het observatorium heeft zijn eerste waarschuwing al de deuruitgedaan, naar de regering van Kroati. In dat land dreigen deuniversiteiten opgedeeld te worden in een groot aantalafzonderlijke eenheden die ieder voor zich met de overheid moetenonderhandelen.