Kort studenten-nieuws

Van alle eerstejaars die op kamers willen, heeft de helft, 2.500studenten, nog geen eigen plekje in Utrecht gevonden. Van de 11.000eerstejaars zeggen 5000 eerstejaars op kamers te willen. Afgelopenmaanden meldden 1500 studenten zich bij de Stichting JongerenHuisvesting Utrecht (SJHU). Dagelijks komen daar zes kamers per dagin de aanbieding waarop honderd studenten reageren. Kans van een opzeventien dus. De SJHU verwacht dat de kans op een kamer vanafdecember groter wordt.

Zorgsector

Studenten moeten in de zorgsector kunnen werken om hetpersoneelstekort op te lossen. In de Scandinavische landen werkenveel studenten nu al in zorginstellingen, maar de Nederlandse CAOverbiedt dit. Een ander idee van de woordvoerder was om ookdaklozen als verplegend personeel in te zetten.

Schadevergoeding

De man uit Bilthoven die zeven studenten onder valsevoorwendselen geld ontlokte, heeft voor de rechtbank een werkstrafvan 240 uur plus een half jaar voorwaardelijke gevangenisstrafgekregen. Hij profiteerde van de kamernood in Utrecht door kamersaan te bieden, huurders een borg van duizend gulden te latenbetalen en vervolgens via een vriendin te melden dat hij overledenwas. Uit piteit met de familie durfden de studenten het geld nietterug te vragen. Ze krijgen nu een schadevergoeding van vijfduizendgulden.

Ina Dammanprijs

Hebben schrijvers het over reele ziekten in hun verhalen ofverzinnen ze maar wat? Voor het beantwoorden van die vraag krijgtFenny Brandsma, afgestudeerd neerlandica, op 21 oktober de InaDammanprijs uitgereikt. Ze behandelt in haar scriptie het werk 'Hetglinsterend pantser' van de medicus en auteur Simon Vestdijk. DeIna Dammanprijs is in het leven geroepen door de Vestdijkkring enwordt n keer per twee jaar uitgereikt aan de beste studie overVestdijk. De prijs bestaat uit een beeldje en een geldbedrag vanduizend gulden.

Studietijd

Hoewel de meeste studenten nog maar recht hebben op vier jaarfinanciering, is het aantal studenten dat binnen zes jaarafstudeert slechts met een paar procent gestegen. Van de studentendie tussen 1991 en 1994 aan hun studie begonnen, is ongeveer 45procent binnen zes jaar klaar. Dat blijkt uit gegevens van devereniging van universiteiten VSNU. Uit het onderzoek bleek verderdat studenten in Maastricht en Wageningen het snelst hun studieafronden en dat studeren aan de Universiteit van Amsterdam hetlangst duurt.