Kort studentennieuws

Aan het dubben waar je na je studie wilt gaan werken? Inspiratiekan worden opgedaan met het boek: 'Werk! 100 Nederlandse Carrieres'waarin bekende Nederlanders en bestuursvoorzitters vertellen overhun loopbaan. Onder andere Tineke Netelenbos, Arjan Ederveen, JobCohen, Anna Enquist, Katja Schuurman en bestuurvoorzitters van KLM,Heineken, Unilever, Shell en Philips verhalen over hun ups en downsen het geheim van hun succes. Het boek is een initiatief vanstudenten uit Rotterdam die een berdijfskeuzeboek wilden uitgevenvoor hun leeftijdsgenoten ter orientatie op de arbeidsmarkt. Hetloopbaancentrum van de UU krijgt maandag 320 exemplaren die inafstudeerpaketten terecht komen. Verder wordt het boek gratisuitgedeeld op universiteiten, hogescholen en carrierebeurzen.

China

Een geheime lijst met studentennamen gepubliceerd op internetheeft voor opschudding veroorzaakt in China. Studenten worden inhet communistisch land toegelaten tot de universiteit op basis vaneen nationaal examen. Tenminste, zo zou het moeten gaan. Maar uitde lijst met studentennamen, hun kwalificaties en de invloedrijkemensen die hen hebben voorgesteld aan de universiteit, blijkt datde prestigieuze Shanghai Communicatie Universiteit erg gevoelig isvoor corruptie. Uit de lijst blijkt dat de president van deuniversiteit in Shanghai een aanbeveling heeft gedaan voor eenstudent die slecht had gescoord in het nationale examen bij debeste faculteit van de universiteit. Verder staan namen op de lijstvan de burgemeester en de politie van Shanghai. Chinezen klaagdenal langer dat het systeem niet eerlijk is omdat welgestelden hungeld en macht gebruiken om hun kinderen op goed aangeschrevenuniversiteiten te krijgen.

Dakloos

Rector Magnificus Doeko Bosscher uit Groningen is wel erg begaanmet zijn (buitenlandse) studenten. In een e-mail riep hij hetpersoneel van de Rijksuniversiteit Groningen op de eigenzolderkamer te ontruimen en logeerkamers geschikt te maken voor debuitenlandse studenten die nog geen kamer hebben gevonden inGroningen. Ruim tweehonderd van de duizend buitenlandse studentenin Groningen zijn nog 'dakloos'. De rest bivakkeert in eenjongerenhotel of op logeeradressen in en buiten de stad. Ook deUniversiteit van Amsterdam (UvA) heeft tekort aan woonruimte voorde uitwisselingsstudenten. Daarom heeft de universiteit op hetBinnengasthuisterrein een noodopvang ingericht voor driehonderdstudenten. Er was voor 800 buitenlandse studenten woonruimtegegarandeerd maar de UvA heeft die maar voor 500 kunnenrealiseren.