Medewerkers van UU blijer met werkgever

Uit het online onderzoek dat eind vorig jaar werd verricht, blijkt dat vooral het oordeel over de zogenoemde Resultaat- & Ontwikkelingsgesprekken met de leidinggevende sterk is verbeterd. Klachten zijn er nog over de ict-ondersteuning, de bedrijfsrestaurants en de universitaire gebouwen.

Meer dan 2900 medewerkers, ongeveer de helft van het totale aantal, vulden de enquête in. Op vrijwel alle deelaspecten oordeelden de medewerkers positiever dan voorheen. Bijna 40 procent van de respondenten waardeert de universiteit met een rapportcijfer hoger dan 8. Het gemiddelde cijfer 7.1 ligt tweetiende punt hoger dan de uitkomst van twee vorige onderzoeken.

Toch is er ook een vrij omvangrijke groep ontevreden medewerkers,. 8 Procent geeft de UU een onvoldoende als werkgever. 14 Procent is vastgelopen in zijn of haar werk. 5 Procent blijft zelfs liever thuis dan dat naar de universitaire werkplek wordt afgereisd.

De tevredenheid van de universitaire medewerkers over hun leidinggevende is gegroeid. Opzienbarend zijn de positieve geluiden over het R&O-gesprek. Bijna driekwart ervoer het onderhoud als zinvol. Drie jaar geleden vond slechts de helft van de medewerkers dat ze met het gesprek iets waren opgeschoten.

Hoewel het oordeel over de faciliteiten en dienstverlening positiever is dan drie jaar geleden, blijven medewerkers kritisch. Vooral de ict-ondersteuning moet het ontgelden. Een op de drie werknemers is daar ontevreden over.

Ongeveer een derde van de Utrechtse medewerkers noemt het inkomen niet passend bij de werkzaamheden en ook niet in overeenstemming met hun kennis en capaciteiten. De gedachten over de secundaire voorwaarden zijn positiever. De medewerkers geven gemiddeld een 7.2 voor het totale pakket aan arbeidsvoorwaarden.

XB