Studentenorkest in TivoliVredenburg; Fotograaf: Veerle Bastiaanssen

Nederlands Studenten Orkest laat zich horen voor meer gendergelijkheid in de klassiek muziek in programma met composities van Gustav en Alma Mahler

Liederen van Alma Mahler door sopraan Lilian Farahani en Gustav Mahlers Symfonie nr. 5 onder leiding van dirigent Frans-Aert Burghgraef.
Dinsdag 13 februari 20.15u, TivoliVredenburg Utrecht.

Het Nederlands Studenten Orkest staat in 2024 in het teken van ‘Laat je horen!’. Dit is een aansporing om je uit te spreken; en dat in de overtuiging dat jouw geluid gehoord mag worden. Dit is alleen niet altijd voor iedereen vanzelfsprekend. Zo hebben vrouwen binnen de klassieke muziek lange tijd een achtergestelde positie gehad. Orkesten, componisten, solisten en dirigenten werden eeuwenlang gedomineerd door mannen. In het Nederlands Studenten Orkesten zijn vrouwen in de meerderheid. In 2024 agendeert het orkest dit thema in het programma ‘Laat je horen!’.

In het programma van NSO 2024 staat de relatie tussen Alma en Gustav Mahler centraal. Toen Gustav om Alma’s hand vroeg, verbood hij haar nog te componeren, omdat ‘er maar één componist in het huishouden kon zijn’. Alma liet zich het zwijgen opleggen, maar het Nederlands Studenten Orkest laat, met Ein Glück Ohne Ruh van Sílvia Lanao, Alma’s muziek nu wél horen. Hiermee spreekt het NSO zich in 2024 uit voor meer gendergelijkheid binnen de klassieke muziek.

Sopraan Lilian Farahani
Sopraan Lilian Farahani zal als solist de muziek van Alma Mahler ten gehore brengen. Als jonge vrouw kan kan zij zich vinden in het thema van het Nederlands Studenten Orkest:  “Ik denk dat vrouwen tegenwoordig gewoon het podium moeten pakken. Zonder erover te praten. We horen er en we zijn er.”  In de afgelopen jaren zong Lilian op de grote Nederlandse podia bij gezelschappen als De Nationale Opera en werkte ze samen met onder andere Het Concertgebouworkest.

Utrecht
Net zoals elk jaar doen er komende februari veel studenten uit Utrecht mee met het Nederlands Studenten Orkest. Dit keer maar liefst zes. Ze studeren normaal gesproken van wiskunde tot geschiedenis, maar in februari maken ze een maand lang alleen maar muziek. Het concert in TivoliVredenburg op 13 februari is voor deze studenten een thuiswedstrijd, maar toch zullen veel van hen na die avond niet naar hun eigen bed gaan. Het is namelijk veel te fijn om door een gastgezin in de watten te worden gelegd. Ongeveer 30 Utrechtse gezinnen zullen van 13 op 14 februari, in de Valentijnsnacht, een paar bedden opmaken voor de leden van het studentenorkest.
Utrecht is naast thuis voor veel leden ook de thuisbasis van het bestuur. Sinds vele jaren werkt het bestuur van het NSO van september tot februari in een kantoor in de Rivierenwijk in Utrecht om alles voor het project te regelen.

Over NSO
Het Nederlands Studenten Orkest is een landelijk projectorkest vol ambitieuze studenten, die zich naast hun studie op hoog niveau bezighouden met klassieke muziek. Dit jaar leggen in februari 90 getalenteerde musici hun studie een maand stil om een uniek programma te spelen in de 10 mooiste zalen van ons land en in 2 Duitse steden. Het thema van NSO 2024 is ‘Laat je horen!’

Mahler 5
Het Nederlands Studenten Orkest staat dit jaar onder leiding van Frans-Aert Burghgraef. De pasbenoemde chef-dirigent van de Koninklijke Militaire Kapel ‘Johan Willem Friso’ dirigeerde het NSO eenmaal eerder in een reeks COVID proof concerten rondom Wagner’s Der Ring Des Nibelungen. Dit jaar speelt het Nederlands Studenten Orkest voor de pauze een nieuw werk dat speciaal voor het NSO 2024 is gecomponeerd door de jonge componist Sílvia Lanao. Ze bewerkt in deze compositie liederen van Alma Mahler, die door sopraan Lilian Farahani zullen worden vertolkt. Na de pauze waagt het orkest zich aan de grootse Symfonie nr. 5 van Gustav Mahler. Deze symfonie, waarvoor een orkest van 90 muzikanten nodig is, staat bekend als één van de meest uitdagende uit het symfonisch repertoire. Om dit ambitieuze programma in te studeren, sluit het orkest zichzelf de eerste tien dagen van februari op in het dorpje Someren in Brabant en repeteert het zo’n negen uur per dag. Aansluitend aan die intensieve repetitieperiode begint het NSO aan zijn concertreeks die het orkest langs 12 steden in Nederland en Duitsland zal leiden.