UYA boeken

Wie heeft bijgedragen tot het verlagen van de administratieve last van de universiteit of heeft procedures versimpeld? Die kan de Purple Crocodile Award winnen. Hiermee beloont Utrecht Young Academy de ongeziene helden die de administratieve lasten herkennen als probleem, en hun best doen om het te minimaliseren, om zo werkdruk te verminderen en te zorgen dat er meer tijd besteed kan worden aan de kernactiviteiten van de universiteit en het UMC.

Academici ervaren veel werkdruk. Helaas komt dit bijna nooit vanuit het werk aan kernactiviteiten als onderzoek, onderwijs en patiëntenzorg. In plaats daarvan komt het vooral door nevenactiviteiten als administratie. Administratie, zowel voor academici als ondersteunend personeel, leidt af van de kernactiviteiten van de universiteit.

Gelukkig zijn er al veel van onze collega’s aan de universiteit aan het werk om de administratieve last die we allemaal ervaren te verlichten. Computersystemen zijn gebouwd of herontworpen om te automatiseren, er zijn hulpmiddelen in het onderwijs om het leerproces te verbeteren en docenten te ontzorgen, en er zijn creatieve manieren gevonden om administratieve processen te versimpelen of stroomlijnen. Deze inspanningen, die ervoor zorgen dat het personeel van de universiteit zich meer bezig kan houden met kernactiviteiten, worden zelden erkend en beloond met publieke waardering.

Met de Purple Crocodile Award wil Utrecht Young Academy deze inspanning wel in het zonnetje zetten. Met deze award belonen we de ongeziene helden die deze administratieve lasten herkennen als probleem, en hun best doen om het te minimaliseren, om zo werkdruk te verminderen en te zorgen dat er meer tijd besteed kan worden aan de kernactiviteiten van de universiteit en het UMC. De prijs bestaat uit een kleine geldprijs (300 euro). Het idee is dat deze geldprijs gebruikt wordt om de teamspirit verder te versterken.

Doel
Het stimuleren en erkennen van initiatieven om de administratieve lasten te verminderen en de tijd besteed aan de kernactiviteiten van UU/UMC-personeel (onderzoek, onderwijs en patiëntenzorg) te vergroten.

Wie kan er nomineren
Iedereen met een UU of UMCU-affiliatie kan nomineren, zowel academisch als ondersteunend personeel. Je kan ook iemand nomineren namens een groep.

Wie/wat kan genomineerd worden?
Initiatieven, individuen of groepen personeel van UU/UMCU die de administratieve last verlaagd hebben of procedures versimpeld hebben. Denk aan academici, ondersteunend personeel, een platform, werkgroep of (sub)organisatie van de UU of het UMC. Belangrijke vereiste voor het winnen van de prijs is dat het initiatief een duurzame, blijvende en wijdverspreide verlichting van de administratieve lasten heeft bewerkstelligd. Maar als je een kleinschaliger initiatief kent, dan mag je dit ook in de spotlights plaatsen. Alle nominaties zullen publiek zichtbaar zijn, inclusief de namen van nominerende en genomineerde personen.

En de winnaar is…
Uit deze nominaties zal de selectiecommissie bestaande uit 5 UYA-leden (Katharine Fortin, , Karin Jongsma, , Magdalena Harakalova,  Scott Douglas en Peter Bijl een shortlist maken. De nominaties worden beoordeeld op:

- Hoeveelheid verminderde administratieve last (ingeschatte tijd)
- Duurzaamheid van de impact van het initiatief
- Hoeveelheid mensen positief beïnvloed door het initiatief

Het nominatieportaal is open tot 31 december 2023. De prijs wordt uitgereikt op de General Assembly van Utrecht Young Academy tijdens de Dies van de Universiteit Utrecht, op 26 maart 2024. Als er geen overduidelijke winnaar is, dan zal de winnaar van de Purple Crocodile Award willekeurig gekozen worden uit de shortlist. De prijs bestaat uit een geldprijs (300 euro) en een wisselbokaal die doorgegeven wordt aan de volgende winnaar.