Rechten en Letteren overwegen fusie diensten

Ter tafel lag een voorstel van de besturen van de tweebinnenstadsfaculteiten over mogelijke vormen van samenwerking. Hetvoorstel borduurt voort op de ideeën van Bureau Van Vroenhovendat vorig jaar 'audits' uitvoerde bij Rechten en Letteren. Deaanbeveling van Van Vroenhoven om een groot aantal ondersteunendeactiviteiten van de twee faculteiten onder te brengen in een nieuwte vormen Service Eenheid Binnenstad gaat de betrokkenen te ver, zoblijkt uit de notitie. Zoals eerder in het Wentgebouw bestaat ookin de stad geen bezwaar tegen een onderzoek naar vormen vansamenwerking. Maar net als Biologie, Farmacie en Scheikunde gevenook Letteren en Rechten de voorkeur aan een wat rustiger tempo,waarbij per deelterrein zal worden bezien in hoeverre samenwerkingen mogelijk zelfs fusie van diensten op termijn tot demogelijkheden behoort.

Meest verstrekkend is het voorstel om de automatiseringsdienstenvan de twee faculteiten te laten fuseren tot één nieuwedienst. Ook andere binnenstadsorganisaties zoals het James BoswellInstituut, het University College en het Academiegebouw zoudengebruik kunnen gaan maken van deze nieuwe ICT-dienst.

Andere mogelijke vormen van samenwerking die de komende maandendoor de twee faculteiten worden onderzocht, liggen op het gebiedvan inkoop en aanbesteding, de facultaire administraties, en dehuisvesting. Op dat laatste gebied zal voor alle universitaireonderdelen in de binnenstad een 'totaalplan' worden opgesteld,waarin ook aandacht zal worden besteed aan een verbetering van derestauratieve voorzieningen in de stad die volgens de notitie opdit moment in een 'spiraal van afbraak' terecht zijn gekomen.

Een laatste belangrijk thema vormt een mogelijke samenwerking ophet gebied van de bibliotheekvoorzieningen en studieplaatsen. Opdit punt worden grote problemen verwacht als deuniversiteitsbibliotheek rond het jaar 2002 naar de Uithof zal zijnverhuisd. Over een mogelijke concentratie van de tweevakgebiedsbibliotheken op één lokatie zal overigens pasworden gesproken als het eerder genoemde totaalplan aan de ordekomt. Daarbij zal de problematiek van de studieplaatsen voorstudenten nadrukkelijk worden betrokken, zegde decaan Schenkeveldde student-raadsleden vorige week toe.

EH