Studenten bedolven onder ongewenste e-mail

Bart Lazet, student Scheikunde diende als één van deeersten een klacht in. "Iedereen bij scheikunde kreeg opeensmailtjes waar ze niet om hadden gevraagd", legt hij uit. "Dat isvervelend, omdat je al die mails weer moet verwijderen. Omdat hetgeheime adres was gebruikt, was het onmogelijk je eigen mailadresvan de lijst af te halen. Dat stond er niet op."

W. Andriessen, beheerder van het mailsysteem van Scheikunde,spreekt van een ongeluk. "Het is erg moeilijk te achterhalen wiehier precies achter zit", zegt hij. "De toegang tot dee-mailadressen van Scheikunde via het geheime adres is in principealtijd gesloten. Alleen onze studievereniging Proton verleen iktoegang, zodat deze in één keer informatie kan rondsturennaar alle studenten Scheikunde." Proton wil geen uitspraken doenover hoe het geheime, algemene mailadres bij de discussiegroepterechtgekomen kan zijn.

De internetdiscussiegroep waar ineens alle studenten Scheikundeop waren ingeschreven, ging over de Belgische band dEUS. Honderdenfans wisselen via die discussiegroep mails uit, gemiddeld vijftigper dag. Volgens Dirk de Bock, beheerder van de dEUS-mailinglist,is de aanmelding van de studenten een geintje. "Waarschijnlijk vaniemand van de universiteit, omdat je daarvoor het algemenee-mailadres moet kennen."

Beheerder Andriessen heeft inmiddels het probleem opgelost. Demailboxen van Scheikunde zijn afgesloten voor mails van dedEUS-discussiegroep en de Scheikunde-studenten hebben een nieuwgeheim mailadres gekregen.

Toch zijn hun afzonderlijke adressen nog vrij simpel teachterhalen. Ze zijn op de openbare website van de Universiteit tevinden. Bedrijven voor wie studenten een commercieel aantrekkelijkegroep is, kunnen zo bijvoorbeeld allerlei junkmail aan zesturen.

Joyce Vanhommerig