Tanks, kanonschoten en parachutistendroppings nu ongepast

Het leek zo mooi; een Leopard tank die over de singelaan kwam rollen en donderende saluutschoten afvuurde waarna eenmarinevliegtuig parachutisten boven het Lepelenburg zou droppen.Maar de aanval op Amerika en de huidige dreigende oorlog metAfghanistan maakten dit feestje van de UtrechtseStudentenweerbaarheid niet meer gepast. Het is afgelast.

"Het was zeker even slikken. We zijn er met zes man een jaar meebezig geweest en nu twee weken voor de start moeten we allesomgooien", zegt Maurits van der Aa, president van deLustrumcommissie, een beetje beteuterd. De Studentenweerbaarheid inUtrecht viert 5 tot 12 oktober haar 27e lustrum. Onderdeel daarvanwas een taptoe voor het Utrechtse publiek op het Neude met eenmilitiare parade op zaterdag 6 oktober en op dinsdag 9 oktober eendefile voor het stadhuis met veel militair vertoon en kanongeschal.De topgeneraals van Nederland zouden aanwezig zijn en tevens alleandere Studentenweerbaarheidverenigigen uit Nederland. Dat allesgaat niet meer door.

"Maar", haast Van der Aa zich te zeggen. "Het staat uiteraardniet in verhouding tot het onrecht wat Amerika is aangedaan.Bovendien was het militair vertoon feestelijk bedoelt, maar met dedreiging van een oorlog komt dat aspect nu niet meer echt naarvoren."

De Studentenweerbaarheid nam vorige week contact op met H.Kuperus, de rechterhand van de burgemeester van Utrecht, nadat ervanuit het stadhuis signalen waren geweest dat ze misschien nogeens over hun lustrum moesten gaan nadenken. Kuperus: "Wij hebbeneen appl op de vereniging gedaan. Is het wel zo verstandig als jedit gaat doen? Wat brengt het teweeg? Wil mijn oude moeder van 82 ,die de Tweede Wereldoorlog heeft meegemaakt en tranen in de ogenkrijgt bij het journaal, met helicopters en tanks geconfronteerdworden?"

Onder zachte dwang ging de Lustrumcommissie overstag. Van derAa: "Ik wil de nadruk leggen op het medeleven dat wij tonen. Wijzijn verder niet ergens politiek aan verbonden en zijn nietverplicht verantwoording af te leggen."

In plaats van de militaire pracht en praal zal er nu op zaterdag6 oktober worden gediscusieerd over de aanslag op Amerika in eenforum dat toegankelijk is voor alle studenten. Onder andere degeschiedenishoogleraren Maarten van Rossum en Willemien Ottenzullen hun licht laten schijnen over de oorlog tegen terrorisme.Aan het programma, de gasten en de locatie wordt nog gewerkt. Deoverige activiteiten van het lustrum, schietwedstrijden en eenritje in een tank, zijn alleen toeganklijk voor leden en gaan weldoor.

Dat het belangrijkste deel van een lustrum is afgelast, is nognooit eerder voorgekomen. Van der Aa: "Dit gaat dus ook degeschiedenis in als het lustrum dat niet door ging."

MF

Info: http://www.kusw.nl

Ceremonieel

De Studentenweerbaarheid in Utrecht is de oudste van Nederlanden is onstaan in 1866. Het is een subvereniging, gelieerd aan hetUtrechtse Studenten Corps. De voorloper ervan was het Jager-Korps,een groep van 233 studenten die in 1830 vrijwillig deelnamen aan deTiendaagse Veldtocht tegen de Belgen.

Ze betaalden zelf het overgrote deel van hun uitrusting. Volgenshet boek 'Kennis als opdracht' over de geschiedenis van deUniversiteit Utrecht, hoefden de studenten eigenlijk niet testrijden. Het enige verlies dat werd geleden was een student dieverdronk toen hij een bad nam in een Brabants ven. Toch werden bijthuiskomst de studenten als helden onthaald.

Na de oprichting in 1866 hoefde de vereniging niet meer naar dewapens te grijpen om het land te verdedigen. Nu is deStudentenweerbaarheid vooral actief tijdens ceremonieleplechtigheden zoals op Prinsjesdag en doen ze mee aan de vierdaagsein Nijmegen. Op de Prinsjesdag van vorige week liep deStudentenweerbaarheid niet in uniform met geweer, maar op verzoekvan Defensie neutraal in pak uit respect voor de slachtoffers inAmerika.