Tien miljoen om ondernemers te kweken

Ybema trekt samen met onderwijsminister Hermans tien miljoengulden uit om het ondernemerschap in het onderwijs te bevorderen.De zak geld moet de komende twee jaar worden uitgegeven.

Ook bestaande projecten, zoals de mini-ondernemingen in het hbo,mogen aanspraak maken op de subsidie. In die mini-ondernemingenrunnen bijvoorbeeld techniek- of economiestudenten een studiejaarlang een eigen bedrijfje, begeleid door een docent.

Zulke projecten moeten er meer komen, vinden Hermans en Ybema.Want het hoger onderwijs doet te weinig doet om ondernemers op teleiden. Uit onderzoek blijkt dat slechts zeven procent van deNederlandse studenten is genteresseerd in ondernemerschap. InEuropa is dat percentage tien, in de Verenigde Statennegentien.

Slechts vijftien procent van de studenten komt tijdens de studiein aanraking met ondernemend Nederland. "Zo creeer je een sfeerwaarin een ondernemer een soort marsmannetje wordt", zei destaatssecretaris een half jaar geleden al.

Ybema betreurt dat. Nieuwe ondernemingen zijn de aanjager van deeconomie. De kansen voor jonge ondernemers zijn nog nooit zo grootgeweest, vindt hij. Dat is vooral te danken aan internet. Dat biedtkansen om kleinschalig te beginnen en toch snel economischedoorbraken te realiseren.

HOP, MtW