Tweederde van de studenten zegt te gaan stemmen

Dit blijkt uit een enquete die het U-blad afgelopen weekafgenomen heeft onder vijfhonderd hbo- en wo-studenten in debinnenstad en De Uithof. Op de vraag op welke persoon ze willengaan stemmen geeft zeventig procent van de kiezers die al wetenwelke partij de voorkeur heeft te kennen dat ze geen flauw ideehebben welke kandidaten er op de gemeentelijsten staan.

Enige uitzondering daarop is popzanger, radio-dj endiscotheekeigenaar Henk Westbroek van Leefbaar Utrecht. Bijna alleLeefbaar Utrecht-stemmers willen graag Henk Westbroek alsaanvoerder. Maar over de hele linie trekt deze partij weinigstudentkiezers: nog geen 7 procent.

Onder de studenten die hun keuze bepaald hebben scoort ook hetCDA zr mager: 2,3 procent. De VVD staat met bijna 18 procent op eentweede plaats na GroenLinks; de PvdA met bijna 13 procent op dederde plaats.

De gemeenteraadsverkiezingen worden in Utrecht vervroegdgehouden, vanwege een gemeentelijke herindeling waarbij Utrecht metVleuten-De Meern wordt samengevoegd.

Het Nederlands Blok, Burger en Gemeenschap en StadspartijUtrecht zullen volgens de U-bladenquete niet veel steun vanstudenten krijgen bij de gemeenteraadsverkiezingen. De respondententoonden geen enkele belangstelling voor deze partijen.

RP

Zie ook het artikel 'Zoals Westbroek oppositievoert, dat kan toch ook op een fatsoenlijke manier?'(Achtergrond)