Universiteitskrant Nijmegen alleen nog op intranet

Censuur, oordeelt de studentenbond LSVb. Maar dat vindt hoofdredacteur Patricia Veldhuis een te groot woord. In dagblad De Gelderlander zegt ze: “Als redactie willen we graag de hele wereld bedienen, maar daar zijn we niet voor. We lopen niet aan de leiband van de raad van bestuur, maar we zijn wel een bedrijfsblad.”

Volgens de Radboud Universiteit maakt VOX deel uit van de “interne communicatie”. Vandaar dat het blad niet meer op een externe website mag staan. Meer wilde de woordvoerder niet kwijt. Op dit moment vindt er overleg plaats tussen de redactie en de universiteit.

Voorlopig blijft het gissen wat de directe aanleiding voor de maatregel is geweest. In de laatste editie van VOX staat een bericht over financiële problemen bij de bètafaculteit en de vicedecaan die een andere portefeuille heeft gekregen. Wellicht is het CvB bang dat zulke berichten de reputatie schaden.

In december zei VOX-hoofdredacteur Patricia Veldhuis nog in NRC Handelsblad dat de bemoeienis van het universiteitsbestuur reuze meeviel. “Toen hier een studieadviseur in elkaar was geslagen door een student, wilde het college van bestuur dat we daar niet op door zouden gaan, dat was slecht voor het imago van de universiteit. We deden het toch, en hebben er niets meer over gehoord.”

Een jaar eerder voorspelde ze echter al in vakblad De Journalist dat universiteitsbladen uiteindelijk toch bedrijfsbladen zullen worden. “Universiteitsbladen worden steeds meer spreekbuis. Bestuurders zijn gewoon te angstig voor de negatieve kop in de NRC.”

Overigens is er meteen een website gelanceerd die meldt: “Er wordt gewerkt aan de bevrijding van Vox-online, dat sinds 23 januari 2006 door de universiteit achter de tralies is gezet. Nog even geduld.” Wie er achter http://vox-online.blog.com/ zit, is niet duidelijk. Hoogstwaarschijnlijk wil iemand de berichten van het intranet kopiëren en op zijn website plaatsen.

HOP