Utrechtse studenten maken game voor Wii

De UU-studenten Olaf Jansen en Joost van Dongen maakten de game samen met zeven kunststudenten van de HKU in opdracht van de gemeente Utrecht. Die wilde twee jaar geleden op deze manier het te vernieuwen stationsgebied in beeld brengen. Dat spel, dat nog steeds vanaf de gemeentesite gratis is te downloaden, bleek zo in de smaakt te vallen, dat de Australische publisher THQ de verdere ontwikkelingskosten voor zijn rekening nam. THQ heeft bij Nintendo rechten om Wii-games te ontwikkelen, en besloten De Blob als zodanig te gebruiken.

De studenten zijn met de opbrengst van De Blob een eigen gamebedrijf begonnen: Ronimo Games. Daarin proberen ze nog meer internetspelletjes te ontwikkelen. De Blob speelt zich in de Wii-versie inmiddels niet meer specifiek in Utrecht af, maar in 'een' stad.

"Nee, het is niet zo dat de studenten, nu ze een Wii hebben ontwikkeld, gelijk miljonair zijn", weet een van hun begeleiders, de informatica-docent Arno Kamphuis. "Een deel van de opbrengsten gaat naar universiteit, HKU en gemeente. Deze Wii-game is niet zozeer van belang vanwege het financieel gewin, maar veeleer voor de reputatie van Utrecht, de HKU en de UU als game-instellingen. De stichting Dutch Game Garden bijvoorbeeld probeert in de gamesector de bedrijvigheid te stimuleren,. Naar aanleiding van dit Nintendo-gebeuren heeft deze stichting besloten het bedrijf Ronimo Games onder de arm te nemen."

Aan de vakgroep Informatica bestaat zowel een minor Games, als een master 'Game and Media Technology'. Bij deze laatste studeren zo'n veertig studenten, waarvan ongeveer de helft actief wordt in de game-industrie. "Maar dat is slechts het topje van de ijsberg", weet Kamphuis. "Ook bij Geesteswetenschappen heb je studierichtingen Nieuwe Media en Digitale cultuur, en dan heb je nog de HKU-opleiding waarmee wij nauw samenwerken."

AH