Het zolderkamertje van Eva Bosch

Eva Bosch is docent Privaatrecht en werkt vanuit een zolderkamertje met een verboden torentrap.

Wie ben je en wat doe je?
"Mijn naam is Eva Bosch en als docent Privaatrecht houd ik mij bezig met - de naam zegt het al - privaatrechtelijk onderwijs. Zo tref ik wekelijks verscheidene werkgroepen bij vakken als verbintenissen- en goederenrecht en zal ik op korte termijn ook studenten begeleiden bij het schrijven van hun scriptie."

Waar is en wat is er bijzonder aan deze werkplek?
"Mijn werkplek bevindt zich aan het Janskerkhof 12, een monumentaal pand waarin het Molengraaff Instituut voor Privaatrecht gehuisvest is. Het wordt ook wel Huis Van Voorst genoemd, naar de familie die er in de 18e eeuw heeft gewoond. Vanuit de grote zolderkamer aan de achterzijde van het gebouw - die ik met een aantal andere collega's deel - heb ik links van mij uitzicht over de mooie binnentuin, hoor ik aan mijn rechterzijde de fietsen over de klinkers van de Jansdam ratelen en kan ik door de karakteristieke raampjes aan de overzijde de Kromme Nieuwegracht overzien. Bijzonder is verder de oude torentrap, die schuilgaat achter een luik en uitkomt in de werkkamer van mijn collega's op de benedenverdieping. De oude torentrap is (helaas!) niet meer in gebruik. De kennis van het aansprakelijkheidsrecht is binnen het Molengraaff dan ook goed vertegenwoordigd."

Wat is er bijzonder aan jouw werk?
"Afgelopen zomer heb ik mijn functie als advocaat verruild voor een baan in het onderwijs. In de advocatuur dient de tijd die wordt besteed aan literatuur- en jurisprudentieonderzoek per zes minuten te kunnen worden verantwoord; als docent voel ik mij veel vrijer iets tot op de bodem uit te zoeken. Kennis opdoen en jezelf ontwikkelen is bij uitstek in het onderwijs part of the job. Het geeft een heel voldaan gevoel om te constateren dat dat weer bijdraagt aan de ontwikkeling van mijn studenten. Het geeft een kick om het kwartje te zien vallen!"

Tags: de werkplek