De koperen hamer van Otto van de Beek

Wie ben je en wat doe je?
"Ik ben Otto van de Beek, instrumentmaker en coördinator van de Jobshop bij de bètafaculteit. Daarbij ondersteun ik onderzoek en onderwijs door middel van technische ondersteuning. We verzorgen in deze Jobshop bijvoorbeeld een practicum waar informatica studenten zelf een minicomputer bouwen en er een behuizing voor verzinnen. Een ander voorbeeld is een practicum met als doel om een wc verfrisser intelligenter te maken.

"Ik werk al vanaf 1980 bij de universiteit. Ik ben begonnen op de Alexander Numankade als instrumentenmaker bij de vakgroep Veterinaire Fysiologie. Na negen jaar ben ik verhuisd naar De Uithof waar ik nu nog steeds werk. Eerst werkte ik bij Diergeneeskunde, daarna maakte mijn werk deel uit van het Facilitair Service Centrum.

"Ik ben blij dat ik bij de Jobshop kon gaan werken. Het werk zit dicht bij de techniek en heeft een direct relatie met het onderwijs en onderzoek. De sfeer doet denken aan de begintijd op de Alexander Numankade."

Waar is deze werkplek?
"De Jobshop is een atelier, (klein werkplaatsje) binnen de grote werkplaats in het Caroline Bleeker gebouw, hier kan iedereen met enige technische vaardigheid zelf dingen doen waarbij een bankschroef, boormachine, materiaal of complexere apparatuur voorhanden is waar dan zelf mee gewerkt mag worden. Het Caroline Bleeker gebouw, in de westhoek van De Uithof is een karakteristiek gebouw uit de jaren zestig. Er is ongeveer 1600 m2 werkplaatsruimte met veel technische hulpmiddelen die potentieel ondersteuning kan bieden voor het onderzoek en onderwijs."

Wat is er belangrijk aan jouw werk?
"Heel belangrijk aan mijn werk is dat we met onze brede technische ondersteuning een drempelloze toegang bieden voor studenten en onderzoekers. Op de foto zie je mij met een koperen hamer. Het is niet het eerste waar je aan denkt als je een hamer gebruikt, maar als je je verdiept in deze koperen hamer zou blijken dat het een heel handig instrument kan zijn waarbij je iets kunt loshalen zonder dat het kapot gaat. Op de universiteit denken we na over ons materiaal dat vind ik juist zo mooi."