De leergierige varkens van Sanne Roelofs

Wie ben je en wat doe je?
"Ik ben Sanne Roelofs, bioloog en werkzaam bij de afdeling Gezondheidszorg Landbouwhuisdieren van de faculteit Diergeneeskunde. Als promovendus doe ik onderzoek naar het gedrag en de leervermogens van varkens."

Waar is deze werkplek?
"In de onderzoeksstal van De Tolakker, het veehouderijbedrijf van de faculteit Diergeneeskunde. Hier worden de varkens gehuisvest die ik met hulp van studenten train en test in verschillende gedragstaken.

"Zo gebruiken we het holeboard om ruimtelijk leren en geheugen van varkens te meten. Hierbij moet een varken onthouden in welke 4 van 16 voerbakken M&M’s verstopt zitten. Iedere voerbak is bedekt met een bal, het varken moet de taak dus op geheugen uitvoeren, hij kan niet zien waar de beloningen liggen. Terwijl het varken zoekt, houden we bij welke ballen hij optilt. Na een periode van trainen doen de varkens deze taak foutloos, ze tillen alleen nog de ballen op van de voerbakken met M&M’s."

Wat is er bijzonder aan jouw onderzoek?
"Het contact met de varkens. De meeste dieren verzorg ik dagelijks van geboorte tot ze 6 maanden later als vleesvarken naar de slacht gaan. Je leert elk individueel varken kennen en bouwt een band met ze op. Ieder varken is anders, maar ze zijn allemaal erg slim, nieuwsgierig en dol op aandacht.

"Met mijn onderzoek hoop ik te laten zien dat hoe we vleesvarkens houden op commerciële bedrijven invloed heeft op hun mentale en emotionele ontwikkeling. Op basis van de resultaten die we met ons onderzoek vergaren kunnen suggesties voor welzijnsverbetering gedaan worden. Dat ik een bijdrage mag leveren aan de kennis over varkenswelzijn vind ik de mooiste kant van mijn werk."