‘Beleggen lijkt onder studenten populairder te worden’

De Effectenbeurs aan Beursplein 5

Waarom zou je als student beleggen? De jonge Utrechtse Studenten Beleggings Vereniging laat zien dat beleggen leuk en leerzaam kan zijn. En als je eens echt winst maakt, is dat mooi meegenomen.

Toen het U-blad in 2001 studenten ondervroeg over beleggen, leverde dat vooral 'vragende gezichten' op. Beleggen was voor ‘strak in het pak gestoken, ambitiegeile, geldbeluste managementstudenten'. Anno 2013 mag dit beeld enigszins worden bijgesteld, als het aan Roland Laken en Wout van der Gun ligt. Zij zijn de oprichters van de Utrechtse Studenten Beleggingsvereniging (USBV): “Onze leden lijken in de verste verte niet op durfkapitalisten.”

Roland Laken (24) studeert Milieu- & Maatschappijwetenschappen met een pre-master Economie. Hij wilde altijd al graag bij een beleggersvereniging, maar kon zich niet aansluiten bij die van studievereniging ECU ’92, omdat hij geen economie studeerde. Daarom besloot hij in 2011 samen met huisgenoten en medestudenten zelf een vereniging op te richten waar alle UU-studenten zich bij kunnen aansluiten.

“Voor mij was het echt een verademing om eindelijk eens met gelijkgestemden samen te zitten. Ook was het leuk om mensen te ontmoeten die nog net wisten wat een aandeel is.” Wout van der Gun (25), student Sociale- & Economische Geografie, is één van de mensen van het eerste uur.  “Ik zat diep in mijn scriptie toen Roland de vereniging wilde oprichten, ik kon wel wat afleiding gebruiken”, zegt hij. “Het leek me wel lachen. Ik had al eens belegd, met mijn vader toen ik 13 was.”

Bij de oprichting van de USBV was de Rotterdamse zustervereniging B&R Beurs Erasmus Investment Society de oprichters tot inspiratie. Zowel de USBV als B&R Beurs zijn verenigingen met disputen. In de disputen van de vereniging wordt belegd. Ieder lid legt jaarlijks 150 euro in. Samen met andere dispuutleden worden aandelen gekocht. Er wordt geïnvesteerd in allerlei bedrijven via de Amsterdam Stock Exchange. Roland: “Het mooie is dat je tussen die disputen een beetje strijd krijgt. Het is een spel en er wordt een beetje geplaagd als de waarde van aangekochte aandelen van een dispuut daalt.”

“Mijn dispuut is keihard onderuit gegaan met onze TNT-aandelen omdat we ze niet snel genoeg konden verkopen. Volgens mij verloren we 50 procent van onze waarde”, vertelt Wout. Euro’s zeggen de leden niet zo veel, iedereen heeft het over percentages. 2012 was volgens de twee een verrassend goed jaar, ondanks de crisis. “In januari stond mijn dispuut op 10 procent rendement”, aldus Wout.

Een bierproeverij van de USBVDe USBV telt ongeveer 30 mensen, voornamelijk mannen. Er zitten mensen met verschillende achtergronden bij. Er kunnen zich nog mensen aansluiten. “Relaxt, studentikoos, niet te ballerig en te arrogant, die mensen zoeken we voor de vereniging ”, lacht Wout. Voorkennis is niet vereist. “Enthousiasme wel”, zegt Roland. Leden moeten iets willen leren. Leren van verlies bijvoorbeeld.

Ook isOok

Ook is er veel vrijheid om dingen te doen, maar je moet wel op komen dagen op borrels en vergaderingen. Je moet toegewijd en geïnteresseerd zijn.” Roland voegt daar aan toe: “Het leuke is dat je binnen de studievereniging - juist omdat er zulke verschillende mensen lid zijn - veel discussies hebt over hoe je moet beleggen. Ik vind het leuker om hierover te praten dan over Goede Tijden of voetbal."Ook zijn er activiteiten op het gebied van beleggen. “We zijn afgelopen jaar bijvoorbeeld een keer op Beursplein 5 (waar NYSE Euronext is gevestigd) geweest voor lezingen. Dat was erg interessant. Geschreeuwd en geflapperd met papiertjes wordt er niet meer, maar ze hebben nog wel die gekke jasjes uit traditie”, vertelt Wout.

De USBV bestaat nu officieel een jaar. Ter vergelijking: B&R Beurs gaat al sinds 1983 mee en heeft 350 leden, van wie bijna de helft zich afgelopen jaar heeft aangesloten. “Beleggen is populair, dat blijkt”, zegt Roland. Er lopen meer mensen zoals wij rond in Utrecht, weten de oprichters. De interesse in beleggen onder studenten is volgens Wout eerder aangewakkerd dan afgenomen door de crisis. “Misschien vinden studenten dat dit juist het beste moment is om te investeren.”

Op de poster van de USBV staat Dagobert Duck afgebeeld. “Natuurlijk zijn we niet zo gierig of hebzuchtig, maar het is een sterk icoon, en het is een beetje ironische zelfspot”, aldus Roland.

Beleggen bij de USBV – hoe werkt dat?

Het lidmaatschap bij de USBV en bij een van de disputen is ingesteld per jaar, maar je kan gedurende het jaar instromen. Er zijn drie disputen van elk ongeveer 10 leden. Bij de USBV kopen de leden meestal aandelen, maar andere financiele producten zijn ook mogelijk. Een gemiddelde transactie is tussen de 500 tot 700 euro. Dat bedrag deel je door de aandelenprijs. De maximale gezamenlijke inleg ligt jaarlijks tussen de 1500 en 3000 euro per dispuut. De USBV disputen investeren vooral in Nederlandse bedrijven, zoals Douwe Egberts, ING, PostNL, BAM en ASML, maar ook Amerikaanse aandelen zoals Starbucks.

Wout: “We zijn wel trots op de run met ING. We kochten begin april aandelen op 5,90 euro en verkochten op 6,80. Dit leverde een leuk rendement op en een winst van 80 euro binnen 3 weken. We hebben ze misschien iets te vroeg weer doorverkocht, maar het was desondanks mooi. De aandelenkoersen van de aangekochte aandelen worden met regelmaat door de penningmeester gepost in onze whatsappgroep. Aandelen kiezen kan op veel verschillende manieren. We proberen een goede grondslag te leggen voor een keuze, maar ook dit is een leerproces. Iemand kan een aandeel aandragen op basis van technische analyse, geruchten in de markt, of welke reden of theorie dan ook. Er zijn allerlei uitkomsten mogelijk, er is grote onzekerheid, maar uiteindelijk klopt de ene theorie meer dan de andere. Dat maakt beleggen een zeer complex en interessant spel.”

Tags: beleggen