‘Las incassopauze in voor student met schuld’

Kwetsbare jongeren met schulden die gaan studeren zouden tijdens hun opleiding niets hoeven af te lossen, vindt D66. Het kabinet belooft onderzoek te doen naar de mogelijkheden.

Tijdens de behandeling van de begroting van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport wees Kamerlid Vera Bergkamp (D66) op een grote groep jongeren die graag een opleiding wil volgen, maar dit niet kan omdat ze kampen met schulden en schuldeisers. Kan er geen ‘incassopauze’ worden ingelast op het moment dat deze jongeren gaan studeren, vroeg ze de staatssecretaris. Het gaat hierbij om "kwetsbare" jongeren, bijvoorbeeld om "jongeren die uit de jeugdzorg komen en dak- en thuisloze jongeren".

Van Rijn zag wel wat in het voorstel. Hij beloofde met gemeenten in gesprek te gaan om te kijken wat er mogelijk is. Die zouden bijvoorbeeld de schuld kunnen inlossen of overnemen, suggereerde hij, hoewel dat misschien wel lastig te realiseren is. Dit jaar nog brengt hij verslag uit aan de Kamer.

Of behalve mbo’ers ook hbo- en wo-studenten in aanmerking zullen komen voor de regeling is niet duidelijk. D66 was niet bereikbaar voor een nadere toelichting.